Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfiskrigg for kveita

palkr
 Share

Recommended Posts

Har fisket en del med agnsei etter kveita, både med standard-jigghode basert, Giant Baithead, og en sak basert på et Flyveøye fra Hakuma. Har landet på en klar favoritt etterhvert, nemlig denne varianten:

167-6721_IMG.jpg

Praktisk bruk

Agnseien tres på slik at den største kroken stikker ut av panna på seien, og den minste ut under haka. Dette låser seien effektivt, slik at man kan fiske aktivt uten at fisken løsner (og uten bruk av ståltråd, strips, etc). Seien bli liggende på siden slik krokene er montert. Dette har to fordeler; når stanga heves og senkes forsiktig flagrer seien veldig forførende med halen, siden den bøyes i den retningen den er mykest. Den andre fordelen er at en sei liggende på siden er "anti-kamuflert" dvs den blir mer synlig pga at den blanke buken blir synlig fra oven, og den mørke ryggen blir synlig fra bunnen.

Riggen vist på bildet er laget for agnfisk i størrelse small. Den bakerste kroken tres inn i halen, for å kroke fisk som tygger bakerst på agnfisken. Jeg har alltid med ferdigkrympede stubber i forskjellige lengder sånn at jeg kan tilpasse riggen etter agnfisken på stedet, og forholdene ellers.

Krokene er 2 enkeltkroker i str 6/0 og 10/0, montert rygg mot rygg vhja krympeslange. For store agnfisker har jeg montert en ekstra krok (treble) som jeg fester midt på fisken.

Har foreløpig tatt kveite, torsk, brosme, lange og lyr på denne riggen, så jeg lover at den er effektiv :thumbsup:

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og pratisk til formålet, ser også til at du monterte noe viktig til formålet og det er bruk av svivels, noe som igjen sparer riggen utrolig mye.. Veldig enig med teoriene dine om "antikamuflasje" også , ikke minst at side plassering avviker fra en frisk en og fordi rovfisken sikter seg 1. til de som svømmer "uvannlig". Slik er naturen og det er det vi må "kopiere" og videreutvikle.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :D Krympehylser forenkler riggingen betydelig, men det kreves litt trening for å få det sterkt. Jeg bruker 1.8mm nylon (300lbs P-Line) og hylsene er Sevenstrand i str MDC2.2, som passer perfekt til denne sena. 300lbs høres kanskje litt i overkant ut, men krymper man litt for hardt reduseres bruddstyrken på lina fort med 50%, så det er greit å ha litt å gå på. Særlig siden hylsene sitter der det er mest action når kveita rister på riggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror helt ærlig at det er litt ubetydelig, som tidligere nevnt så jakter de fleste rovfisker etter andre som kan være skadd og ha liten sjans for og stikke av. Bevegelsen som vi gir seien med baitheaden er unaturlig og vil der etter kunne trigge fisk. Men denne riggen vil jo da som du sir seien kunne henge ned og litt skråstilt, dette kan faktisk trigge mye mer på evt. kveita. Så kanskje en fisk som ikke ville tatt baitheaden ville tatt denne riggen? Vanskelig og si, men det er mange teorier:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seer veldig profesjonelt ut det der. En ting jeg lurte litt på er seiens gange i vannet. På disse baitheadene står det jo pinner vannrett ut av hodet slik seien blir stående ut. Men må du ikke ha endel strøm for at seien ikke skal henge slapt ned?

Riggen har vist seg svært effektiv også når det er lite strøm. Seien har jo ingen egenvekt under vann, og slepes vektløs etter. Jeg stikker hull i seien langs sidelinjen, for å lage duftspor (punktering av svømmeblære gjør den mer negativ under vann, men det har lite å si for gangen). I tillegg fisker jeg den aktivt, dvs slipper ned til bunn og dunker en god del ganger i bunnen før jeg sveiver et par meter opp. Tar en sveivepause og pimpler forsiktig med stangtuppen opp og ned. Under den forsiktige pimplingen får seien en veldig fin gange på denne riggen. Er det ikke respons fortsetter jeg i trappetrinn oppover, akkurat som jigging med shad. Fersk sei er best, den er mykest og blør mest.

Til sammenligning synes jeg ikke seien får like fin og ledig gange med Baithead, den blir en del stivere rett og slett. På Baithead må jeg bruke strips for å få seien til å sitte skikkelig, det slipper jeg på denne pga dobbeltmontasjen med krok ut av panna og gjennom underkjeven. Mye raskere å rigge ;) Dessuten er den ca halve prisen av en Baithead. Men dette er ikke for å rakke ned på Baithead, den har mer enn bevist at den er effektiv. Bare min egen personlige mening etter litt praktisk fiske.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Kanon at du kommer med tips til gode rigger. Vi driver stadig å tester ut ulike takler og rigger her også - det er en del av moroa.

Så tilleggstips til baitheaden: Det er fullt mulig å "spenne opp" agnfisken i denne så den står i en liten bue og dermed svømmer med utfall osv. Jeg ser de fleste rigger den "rett frem", men det vil utvilsomt kunne gi utslag om man bruker den bakre kroken til å spenne opp agnfisken i en svak bue... I tillegg kan man selvsagt tre på tilleggspynt som lager vibrasjon/svømmebevegleser på trippelkroken bak...: https://www.fiskersiden.no/images/mmsblog/00584_00779.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda mange gode ideer, men mener absolutt at å spenne fisken litt slapt er det beste, for og få bevegelse. Noen ganger skjærer jeg filet helgt opp til brystfinna før jeg hiver den på baitheaden, får mye lukt ut og du får masse bevegelse. Minuset er at fisken dauer ut med lukt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var minimalt, ganske små tuber osv..trenger noe bedre. Gjor meg ellers et kupp der. De hadde en kurv med gulp sandworm 10cm, hvite og brune, satt ned fra 100 til 10kr! Kjøpte hele kurven

Selvfølgelig...skulle ha de til gjeddefiske og da blir nok tubene litt små..

Ps. den 10 kroners kurven har stått der siden april og da med "fullsortiment" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Kanon at du kommer med tips til gode rigger. Vi driver stadig å tester ut ulike takler og rigger her også - det er en del av moroa.

Så tilleggstips til baitheaden: Det er fullt mulig å "spenne opp" agnfisken i denne så den står i en liten bue og dermed svømmer med utfall osv. Jeg ser de fleste rigger den "rett frem", men det vil utvilsomt kunne gi utslag om man bruker den bakre kroken til å spenne opp agnfisken i en svak bue... I tillegg kan man selvsagt tre på tilleggspynt som lager vibrasjon/svømmebevegleser på trippelkroken bak...: https://www.fiskersiden.no/images/mmsblog/00584_00779.jpg

Ikke dumt det der gitt. Må testes når det er god drift, eller når jeg skal dorge :lol:

Til sammenligning tror jeg flyveøye-riggen har sin sterke side nettopp når det er dårlig drift. Den funker også når det er god drift, men da er det mye som funker. Men denne har levert varene også når det såvidt siger avgårde. Men det krever aktiv pimpling for å få rette livet i seien. Og is i blodet når det napper, for under sånne forhold har kveita god tid, og det benytter den seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har fisket en del med agnsei etter kveita, både med standard-jigghode basert, Giant Baithead, og en sak basert på et Flyveøye fra Hakuma. Har landet på en klar favoritt etterhvert, nemlig denne varianten:

167-6721_IMG.jpg

Praktisk bruk

Agnseien tres på slik at den største kroken stikker ut av panna på seien, og den minste ut under haka. Dette låser seien effektivt, slik at man kan fiske aktivt uten at fisken løsner (og uten bruk av ståltråd, strips, etc). Seien bli liggende på siden slik krokene er montert. Dette har to fordeler; når stanga heves og senkes forsiktig flagrer seien veldig forførende med halen, siden den bøyes i den retningen den er mykest. Den andre fordelen er at en sei liggende på siden er "anti-kamuflert" dvs den blir mer synlig pga at den blanke buken blir synlig fra oven, og den mørke ryggen blir synlig fra bunnen.

Riggen vist på bildet er laget for agnfisk i størrelse small. Den bakerste kroken tres inn i halen, for å kroke fisk som tygger bakerst på agnfisken. Jeg har alltid med ferdigkrympede stubber i forskjellige lengder sånn at jeg kan tilpasse riggen etter agnfisken på stedet, og forholdene ellers.

Krokene er 2 enkeltkroker i str 6/0 og 10/0, montert rygg mot rygg vhja krympeslange. For store agnfisker har jeg montert en ekstra krok (treble) som jeg fester midt på fisken.

Har foreløpig tatt kveite, torsk, brosme, lange og lyr på denne riggen, så jeg lover at den er effektiv :)

Denne så bra ut ja! Hvor har du kjøpt de klemmhylsene?

167-6721_IMG.jpg

Praktisk bruk

Har foreløpig tatt kveite, torsk, brosme, lange og lyr på denne riggen, så jeg lover at den er effektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble kjøpt på en USA tur, og nå trenger jeg flere. Men har ennå ikke klart å oppdrive dem på nett, så det spørs om jeg må bytte merke.

Prøvde med noen enkle fra mustad, men disse dro jeg opp under testing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med noen enkle fra mustad, men disse dro jeg opp under testing :)

Sjekket du om de var beregnet for wire? I så fall er de antagelig ubrukelige for mono (det er ihvertfall mine Mustad hylser).

Pass på å få aluminiumshylser, som passer perfekt på monoen (ikke for mye slark). Jinkai hylser har fått god omtale, blir vel til at jeg også går for disse når jeg er tom for Sevenstrand hylsene.

Kobberhylser kan skade monoen, og egner seg best til wire eller veldig tykk mono.

Agnseien vil ikke svømme rundt med munnen på vidt gap?

Og dermed fange mye vann, og yte mer motstand i vannet.

Ellers å den spennende ut.

Neglisjerbart, er mitt inntrykk. Flyveøyet på bildet er bare på 200g, og det er ikke noe problem å holde bunnen ned til 40-50m i pyntelig driftfart med mitt oppsett ihvertfall (0.39mm Fireline og 7-8m 0.90mm topshot, og sei under kiloen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei!

Synes "flyveøye-riggen" ser giftig ut, og har derfor gått til anskaffelse av et utvalg fra 100 til 500g. Sliter litt med krympehylser, og tenker at det kansje er like greit å gå for vaier. Mono er jo trossalt mer kresen på type hylser. Større sjanse for at noe kan gå galt. Er det egentlig noe vektig argument for mono, kontra vaier?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes "flyveøye-riggen" ser giftig ut, og har derfor gått til anskaffelse av et utvalg fra 100 til 500g. Sliter litt med krympehylser, og tenker at det kansje er like greit å gå for vaier. Mono er jo trossalt mer kresen på type hylser. Større sjanse for at noe kan gå galt. Er det egentlig noe vektig argument for mono, kontra vaier?

M.

fordelen med mono kontra waier er rett og slett at waier kinker og krøller seg lettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider