Gå til innhold
Fiskersiden

Vellykket fiske i Veitvetbekken


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Rett ved siden av der jeg bor renner Veitvetbekken - på det nærmeste bare ca 10 meter unna blokka jeg bor i. Og her er det stadig vekk ørret å se. Det er ikke snakk om stasjonær ørret, men ørret som slipper seg nedover bekken, gjerne i forbindelse med flom. Håper ikke ørretene stammer fra OFA-utsettinger, for når de har sluppet seg langt nok ned kommer de til Alnaelva - en elv hvor det må være svært utrivelig å være fisk. Vi har aldri fisket etter disse ørretene før. Det føles liksom litt feil - uten at jeg skjønner helt hvorfor - de forsvinner jo nedover bekken om noen dager likevel.

Vel, de siste månedene har det ikke vært fisk å se, men i kveld etter at barna hadde sovnet, da jeg skulle ut i bilen og hente gummibåten etter gårdagens mislykkede gjeddefiske, så jeg at det var liv der.

Jeg så med en gang muligheten til å sikre meg en ny art til fluekonken og gikk inn og gjorde klar fluestanga. Når det hadde blitt sent nok tok jeg sjansen på å gå ut. Jeg vil nødig bli sett av naboene mens jeg fisker i bekken. Da vil de i hvert fall føle seg sikker på at jeg er klin kokos, he he. Hadde jeg hatt med noen unger hadde det vært greit, men å stå der alene og svinge fluestanga tror jeg vil bli sett på som meget merkelig av "vanlige mennesker". Vanligvis er jeg ikke så nøye på hva vanlige mennesker synes om meg, men dette er jo mine naboer - greit å la dem tro jeg er normal :blush:

Vel, jeg satte på en Montana-lignende sak som jeg har hatt stort hell med i mørke før, bla.a i akerelva:

16122005231853gq552bC1v4CV.jpg

Og snek meg ut og bort mot fiskeplassen som er rett nedenfor gangveien til parkeringsplassen:

2304200823588fZr74syJzIFpIuKxQ.jpg?35

Jeg så flere ørreter som sto i kulpen og la flue pent foran den største. I det flua nærmet seg fisken reagerte den. Men ikke med å bite, men med å svømme skremt oppover og inn i røret under veien. Fillern, tenkte jeg. Der var den sjansen spolert! Er riktignok noen gode kulper litt lenger ned i bekken, men jeg hadde håpet å lykkes her hvor det vanligvis står mest fisk og hvor det er lett å få fisket.

Men til min store glede sto det fortsatt en ørret der - riktignok veldig liten. Men den fikk duge. Jeg la ut flua litt ovenfor den slik at flua kunne drive ned mot den lille fisken. Men det fikk den aldri gjort. For snøret strammet seg, og en tredje ørret - som jeg ikke hadde sett - kom og tok flua! Her var det ikke snakk om noe kjøring - nok av kvister og drit på bunnen, så fisken ble heist opp - og jøss! Den var jo stor!! :)

Raskt som F... fikk jeg ordnet fotoapparatet klart og knipset de nødvendige bilder før jeg tok med meg ørreten og tinga mine og fortet meg inn - akkurat som en guttunge som har vært på epleslang.

Her er bilde av den stolte (men litt beskymrede - "er det noen som ser meg?") fisker:

230420082359Ymvi1i7jRbg62ymGwo.jpg?99

En vakker ørret:

230420082300OVkQ3QO5MbcH6Ri1w6.jpg?53

Velfødd var den også. Blir spennende å se hva den har spist. For noe c&r gadd jeg ikke. Fisken går jo den sikre død i møte likevel nede i Alnaelvas strekt forurensede vann :D

Vekten viste 213 gram og lengden var 27,4 cm. Helt grei ørret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.