erik Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Etter en morsom Mjøsatur i mai, som riktignok gikk inn i turtypen "fint tur, lite fisk", var det på tide å prøve igjen. Vi mente vi hadde lært av forrige tur, så nytt stæsj var kjøpt, kart var studert, nettsteder var undersøkt osv. Kort sagt var forventingene til å ta og føle på når en oslogutt og en drammenser kjørte oppover på fredagen. Det var rimelig sent når vi kom frem på fredagen, så vi ble fort enige om å vente med å sette ut båten til morgenen etter. En sixpack med dameøl senere lå begge og drømte søtt om stoooore fisk. Morgenen var strålende, og båtslippen tørr og fin. Vi kastet i oss noen skiver og satte i gang. Etter en snau time røsket det til i riggstangen. Der lå det en dorgeskje på 15 fot, sånn sirkus 30m bak båten. Min nye Tekota 600LC ga fra seg en deilig lyd, og turens første og største fisk var et faktum. 54cm. Utrolig deilig start. På forrige tur hadde jeg kun ett napp, mens drammenseren sto for de to ørretene vi fikk, så jeg var rimelig fornøyd. For å gjøre en litt lang historie (dorget i cirka 9 timer både lørdag og søndag) kort, så ble turen vellykket. Anders (drammenseren) fikk fisk: Og jeg fikk fisk: Og sånn fortsatte det: Vi fikk totalt 5-6 ørreter. Ikke noen kjemper, så alle bortsett fra en (den på det første bildet) fikk friheten tilbake. Vi mistet en pen fisk på lørdag ettermiddag, men det er som kjent de største som man mister.... Vi stiller sterkt i mai igjen. Og så en liten advarsel til sist: Når vi skulle ta opp igjen båten på søndagen var den tørre og fine slippen ikke så tørr lenger. Den var faktisk glasert, skikkelig skøytebane. Heldigvis hadde vi tilgang til spade og grus, for uten det hadde båten ligget i Mjøsa fortsatt. En bøtte med grovsalt og grus i skjønn forening, er en kjekk forsikring å ha i bilen på denne tiden av året. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge S Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Nice. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Ja, det så ut som en bra tur! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
osasv1 Skrevet November 13, 2007 Rapporter Share Skrevet November 13, 2007 Etter en morsom Mjøsatur i mai, som riktignok gikk inn i turtypen "fint tur, lite fisk", var det på tide å prøve igjen. Vi mente vi hadde lært av forrige tur, så nytt stæsj var kjøpt, kart var studert, nettsteder var undersøkt osv. Kort sagt var forventingene til å ta og føle på når en oslogutt og en drammenser kjørte oppover på fredagen. Det var rimelig sent når vi kom frem på fredagen, så vi ble fort enige om å vente med å sette ut båten til morgenen etter. En sixpack med dameøl senere lå begge og drømte søtt om stoooore fisk. Morgenen var strålende, og båtslippen tørr og fin. Vi kastet i oss noen skiver og satte i gang. Etter en snau time røsket det til i riggstangen. Der lå det en dorgeskje på 15 fot, sånn sirkus 30m bak båten. Min nye Tekota 600LC ga fra seg en deilig lyd, og turens første og største fisk var et faktum. 54cm. Utrolig deilig start. På forrige tur hadde jeg kun ett napp, mens drammenseren sto for de to ørretene vi fikk, så jeg var rimelig fornøyd. For å gjøre en litt lang historie (dorget i cirka 9 timer både lørdag og søndag) kort, så ble turen vellykket. Anders (drammenseren) fikk fisk: Og jeg fikk fisk: Og sånn fortsatte det: Vi fikk totalt 5-6 ørreter. Ikke noen kjemper, så alle bortsett fra en (den på det første bildet) fikk friheten tilbake. Vi mistet en pen fisk på lørdag ettermiddag, men det er som kjent de største som man mister.... Vi stiller sterkt i mai igjen. Og så en liten advarsel til sist: Når vi skulle ta opp igjen båten på søndagen var den tørre og fine slippen ikke så tørr lenger. Den var faktisk glasert, skikkelig skøytebane. Heldigvis hadde vi tilgang til spade og grus, for uten det hadde båten ligget i Mjøsa fortsatt. En bøtte med grovsalt og grus i skjønn forening, er en kjekk forsikring å ha i bilen på denne tiden av året. Jøss det så da ut som en flott tur! Grattis med fine fisker! Sitter og beundrer den fine fiskebåten din, hva koster noe sånt med henger?? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daggers Skrevet November 14, 2007 Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Så ut som en fin tur det gitt. gratulerer med bra fangst. Så dog noe kjølig ut, men med godt med klær så gjør jo ikke det noe Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2007 Pris? Kan vi ikke snakke om noe hyggelig i steden? Skroget er 1999, motoren er 2005 og hengeren er 2006. Jeg vet ærlig talt ikke hva dette vil koste nytt i dag, men 120.000,- (før pruting) er et grovt overslag. I tillegg kommer rigg, ekkolodd og annet snacks. Men for å skryte litt, så er jeg strålende fornøyd med oppsettet. På grunn av begrensninger i bil og lagringsplass (det er ikke min bil på bildet), kan jeg ikke ha større båt. Med 50-hesteren og den stålpropellen som står på nå, gjorde den 32,4 knop (to mann og baggasje)og vi brukte ikke opp en hel tank engang på turen. Man har klare begrensninger med en åpen båt i denne størrelsen, men det er endel fordeler også. Lett å lagre, lett å betale, lett å vedlikeholde, lett å håndtere for en mann, lett å dra med bil, stiller små krav til slipp, tåler juling (aluskrog), går som en kule og planer med 5 mann. Til gjengjeld må man kle seg som Michelinmannen og holde seg på land når det blåser. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts