brando Skrevet May 16, 2006 Rapporter Share Skrevet May 16, 2006 (endret) Hei, jeg har lagt noen pilk/opphenger som jeg vil gjerne fylle med småstykker av makrell,sei eller sild, blåskjell, rekker, torsklever eller fisksop. Hvordan synes dere skulle jeg fiske den slags agn? som pilk eller med boom. (er lagt av monofilament jeg har flettet, er derfor fleksibel men også robust) Kan det også være bra å bruke f.eks denne store blekkspruten for å fiske stor lange dyper enn 200m (med 500-1000g søkke) eller er størrelsen overdrevent? Kanskje også brukbar som pilk for å få kveite? Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2334/5598.jpg Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ Kanskje som pilk? eller sånn? Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2334/5599.jpg Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ Endret December 3, 2007 av brando Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet May 16, 2006 Rapporter Share Skrevet May 16, 2006 utrolig kult, hvordan fikk du til dette? fordelen er jo åpenbar, masse godlukt kan stappes inn i disse ulempen er vel motstanden det største agnet gir i vannet?uansett spennede prosjekt, og fortell gjerne mer om liknende opplegg og fremgangsmåter velkommen til fiskersiden!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PMG Skrevet May 16, 2006 Rapporter Share Skrevet May 16, 2006 De var jo utrolig kule, må jo ligge en god del arbeid bak de Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet May 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 16, 2006 ja...motstanden i vannet er sikker et problem men egentlig ikke størrer enn vanlig agn-fisk av samme størrelse-----håper jeg og ja...det var ganske mye arbeid...og nå gleder jeg meg til jeg kan endelig forsenke arbeiden min. men jeg er ennå ikke sikker hvilke metode er sikkerest for å (ikke) miste montasjen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Skrevet May 16, 2006 Rapporter Share Skrevet May 16, 2006 velkommen til havfiskerne. er jo litt ny selv men...får vel hilse uansett dette så gøy ut...hmm...mine blir jo kjøpevarer i forhold til dine Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet May 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 23, 2006 Har dere erfaring med kombinasjon av forskjellige agn? Har f.eks. lest at sild og makrell fungerer ikke sammen...noen som kan bekrefte? Og er det alltid godt å ha innvoller,lever med i agn fordi med unntak av hel agnfisk bruker man det egentlig sjelden. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Skrevet May 23, 2006 Rapporter Share Skrevet May 23, 2006 hmm...dette har jeg aldri hørt om før..(dette med at noen agn ikke går sammen) personlig bruker jeg ikke feedere men kan ikke bekrefte eller avkrefte denne teorien... de fleste rovfisker tar vel det meste av agn( også blandet) prøv deg litt frem... cocktails-reker, rogn osv osv... venter spent på fangstrapport.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet May 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 23, 2006 ok...jeg husker ikke hvor jeg har lest det men kanskje det var bare personlig erfaring av en enkelt person. Jeg skal i hvert fall prøve alle agn-typer som er tilgjenglig Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rein Egil Skrevet May 25, 2006 Rapporter Share Skrevet May 25, 2006 Artige kreasjoner dette!! Fyllt opp med blåskjell og råreker vil nok dette kiunne by på spennende fiske. Personlig ville jeg nok brukt disse til meite fremfor pilking. Men å løfte agnet med gjevne mellomrom har vist seg fordelaktig. Litt vanskelig å anslå størrelsen på den største kreasjonen, men hvis den er på størrelse med en Makrell/ Sild bør den kunne gjøre nytten i høyeste grad.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet May 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 25, 2006 Størrelsen er 17 cm (uten blekksprut). Og jeg tror også at jeg vil bruke disse til meite med boom. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Skrevet May 25, 2006 Rapporter Share Skrevet May 25, 2006 kjøpte nylig en god del med blekkspruter fra avkroken (svære jævler)...er det noen som vet om disse er ment til norske forhold? de er kanskje ca.35cm lange...ser ut som om jeg skal fange hval... er det noen som har fått hval sorry at jeg avbryter samtaleemnet... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet May 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet May 25, 2006 fant bildet i et tysk havfiskeforum. "Squid" er 40 cm og blitt funnet i magen av en 60cm brosme (i følge forfatter) Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2465/5968.jpg Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rein Egil Skrevet May 25, 2006 Rapporter Share Skrevet May 25, 2006 Blekksprut på 35cm kan fint brukes som atraktor ved havfiske i norske farvann! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Skrevet May 25, 2006 Rapporter Share Skrevet May 25, 2006 sinnsykt! men hva gjør jeg med vekt da... kjører jeg som slep..med lodd (dermed krok nederst) eller? til nå har jeg lagt 300grams svenskepilk inni...kroken virker liten...er dette en god løsning(så sant jeg bytter kroken med noe større) eller? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rein Egil Skrevet May 26, 2006 Rapporter Share Skrevet May 26, 2006 Vel.. Blekkspruter, slanger, perler etc. er ment som atraktorer for å pirre fiskens syn i tillegg til lukten fra agnet. Det er i utgangspunktet ikke meningen at fisken skal bite over atraktoren, men heller agnet som den oppdager etter at nyskjerrigheten over den selvlysende blekkspruten har tatt overhånd. Kort og godt en måte å pirre flere av fiskens sanser på. Under Steinbitfiske søker men ofte også fiskens hørsel ved å dunke søkket i bånn, og henge metallskrammel som spinnerblader på snøret. Jeg har god erfaring med å fiske med glidende takkel under havfiske. I dette tilfellet ville jeg altså hatt blekkspruten ca 5 cm ovenfor kroken (Kroken i enden av snøret). Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Plønix Skrevet May 27, 2006 Rapporter Share Skrevet May 27, 2006 Det var noen kule "dingser" Blir morro å høre hvordan fangstene blir. Fisket en del på sjøisen i vinter og kombinasjonen sild-makrell+reke på samme krok fungerte utmerket for min del. Lykke til med prøving disse foringspilkene! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet August 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2006 (endret) Kunne desverre ikke prøve store "dingsene" pga darlig været. Har bare fisket nær kysten og derfor brukte små pilk og opphenger. Måtte derfor lage nye... de fungerte bra...fikk sei,hyse,torsk, breiflabb og typisk agn-fisk som lang og brosme med den samme agnen. best fungerte makrell-imitasjon fyllt med blåskjell: Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/3837/9739.jpg Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ og jeg har ikke mistet så mange reker med denne måte: Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/3799/9643.jpg montasje: 1 2 3 ferdig Endret August 13, 2006 av brando Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cb Skrevet August 13, 2006 Rapporter Share Skrevet August 13, 2006 Haha, rått med sikkerhetsbelte på reka! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rein Egil Skrevet August 17, 2006 Rapporter Share Skrevet August 17, 2006 Haha, rått med sikkerhetsbelte på reka! Trodde det var redningsvest jeg..! Fiffig måte å feste reka på! Æh.. Hva er de orange festeanordningene egentlig? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
brando Skrevet August 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 17, 2006 ja, redningsvest...haha er lagt av monofilament...ganske robust...og måtte ikke skifte reker hver gang jeg var opp Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheOldBoy Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 ja, redningsvest...haha er lagt av monofilament...ganske robust...og måtte ikke skifte reker hver gang jeg var opp ja, redningsvest...haha er lagt av monofilament...ganske robust...og måtte ikke skifte reker hver gang jeg var opp Prøver igjen..... Men er det ikke kjappere å bare kline på en ny reke i stedet for å plundre med nål og tråd? Man vil jo fiske, ikke drive med sytøy Geir Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 (endret) går i allefall kjapt med elastisk tråd! du suurer bare noen runder, så sitter reka men liker godt opphengerne som kan fylles, blåskjell/fiskemasse/most reke osv. tenk det duftsporet da blir som en feeder med krok Endret September 21, 2006 av kim andre Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sheriff Skrevet October 1, 2006 Rapporter Share Skrevet October 1, 2006 (endret) Tror dere denne kan funke? Lagde denne "pilken" i dag, det er 3 billige biltema kroker surret inn med svart teip. veier ca 75 gr, har tenkt å teste den ut i mørket... Endret October 1, 2006 av sheriff Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raptor84 Skrevet March 3, 2009 Rapporter Share Skrevet March 3, 2009 En ting som funker,kjøp sånn nett som du har rundt kjøtt som skal i steikeovnen...lag deretter en ball me ønsket agn og fest til krok eller la sene gå tvers gjenom....funker fint og er enkelt samtidigt som en kan forkle agne med ønskede duppe dingser:P Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts