Triturus Skrevet January 11, 2007 Rapporter Share Skrevet January 11, 2007 (endret) Chironomus og jeg tok igår en kvelds/nattur til pirområdet i Trondheim: Her er det 10-15 meter dypt rett utenfor land og ca 35-40 meter dypt lenger ut (innefor kasterekkevidde). Det var kaldt, så kaldt at baitrunnerfunksjonen nesten speika seg fast (elsker å bruke trønderske gloser). Vi brukte pulleytakler med sild. Fisket var ca middels, og resultatet ble to hvittinger og to langer. (Ingen hågjel ) 1,65 kg deretter en på 2,45 kg og beskjeden ny pers. Denne ble kakket, da det måtte opereres for å få ut sirkelkroken. Har veldig lyst å bruke den til mat, og denne piren er utenfor kostholdsområde (område hvor det frarådes å spise fisk), men allikevel kort vei til nærmeste forurenset område. Lange er vel en forholdsvis stasjonær fisk, noen som vet om det er forsvarlig å spise denne fisken? Endret December 7, 2012 av Triturus Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet January 11, 2007 Rapporter Share Skrevet January 11, 2007 Fin rapport. og grattis med pers. Er nok ikke noe problem å spise en eller annen fisk i fra området. Hadde det vert et stort problem så hadde det vert mange døde pollaker i Bergens området Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vilhelm Skrevet January 11, 2007 Rapporter Share Skrevet January 11, 2007 Kanskje derfor de snakker så rart? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rønsingen Skrevet January 11, 2007 Rapporter Share Skrevet January 11, 2007 Ikke umulig det nei.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet January 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 11, 2007 Har fått frarådelse fra kjentmann gjørs, så jeg tar nok ikke sjansen. Synd at så god mat går til spille. Jeg hadde sikkert ikke krepert, men har lite lyst å få i meg PCB eller PAH. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest gjørs Skrevet January 12, 2007 Rapporter Share Skrevet January 12, 2007 Akkurat bunnlevende fisk fra havnebassenget skal man styre unna, iallefall ikke basere kostholdet sitt på. Fisk lange på Børsa istedet, der er det nok helt fin. Og like stor Pen fisk fra sentrum det dere fikk, ca 20 ganger større enn de jeg fikk der i fjor. Men så fisket jeg mest på den høyre siden av trommelen da... :) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet January 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 12, 2007 Ja Arve fisket på høyre side og fikk bare en hvitting Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjarneul Skrevet January 12, 2007 Rapporter Share Skrevet January 12, 2007 Spis vekk. Har sjekka vannkvaliteten med en kompis som jobber med vannprøver i kommunen, og han sier at det er helt flott vannkvalitet i pirområdet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford prefect Skrevet January 13, 2007 Rapporter Share Skrevet January 13, 2007 Nå spiller vel ikke vannkvaliteten allverdens rolle da Tungmetaller og andre miljøgifter finnes i bunnsedimentene og vandrer derifra oppover næringskjeden. Bunnfisk som lange, torsk, hyse etc. vil kunne akkumulere mye av disse stoffene. Pelagiske arter som makrell, SØ som kun er innom fjorden og jager på brisling og sild er en annen sak. Men hver sin smak! Sikkert opptil flere polakker som lever i beste velgående ennå Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chironomus Skrevet January 13, 2007 Rapporter Share Skrevet January 13, 2007 Det er jo ikkje slik at dersom du et ein fisk med masse PAH eller PCB, så døyr du med ein gong. Fyrst etter 40-50 år vil du (kanskje) merke eit stort inntak. I alle fall for dyr, er ein av konsekvensane nedsatt reproduksjonsevne. Elles er det jo bra at menneska et feittløyselege miljøgifter, for me går jo ikkje inn i næringskjeden. Kanskje fleire skulle ete fisk frå hamnebassenga rundt om i Norge? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts