Gå til innhold
Fiskersiden

Innertier i Surna


MP
 Share

Recommended Posts

Har nettopp kommet hjem fra min årlige tur til Surna, nærmere bestemt Øvre Sæther. Har egentlig fiske fram til lørdag formiddag, men ble vekket i morges med streng beskjer om å pakke og evakuere hytta straks, det var like før hytta lå under vann! Og med mer regn i vente så pakket vi sakene og dro hjemover.

Fisket i Surna hadde vært relativt bra i år, men det var visstnok bare langt nede i elva og da helst på mark. Men med mye regn og høy vannføring i starten av uka vår hadde vi sjanser. Jeg hadde en del å rette opp etter en katastrofal Orkla-tur, så her skulle det fiskes!

Første dagen fiska vi hardt uten kjenning av fisk, men på den samme natta fikk jeg landa en luring. Fisket egentlig etter SØ, men kjente allerede i det fisken tok flua at det var laks. Det ble en morsom fight på #6 stanga og årets første Surna-svel var på land.

11082005223045QO1vIM5w3OLd.jpg?89

Fisken veide rundt 2kg og ble tatt på ErikR's ZuluZonker fra flueringen! Slenger med en liten takk til Erik med det samme [ :P ]

Det fortsatte å bøtte ned med regn, og det ville ingen ende ta. Elva ble fort diger og etterhvert kom trær og stokker ned den kakao-brune elva. De fleste satt å deppe-drakk, men jeg visste råd [ ;) ]

Vi hadde hatt lignende forhold for 6 år siden og jeg visste om en lureplass som var verdt et forsøk.

De 4 første kastene med min fortyngede tube ga følgende; busk, tre, gress og tre igjen. Etter å ha lagt igjen halve flueskrinet mitt i drivende trær så prøvde jeg litt med en oransje Rapala. 3 kast senere hadde jeg fisk, men et drivende tre kom mellom meg og fisken som jeg anslår til å være 7-8kg. Jaja, på'n igjen med nye 3 kast og ny fisk. Det ble en litt merkelig fight når man hele tiden må holde et øye oppstrøms etter drivende trær, Ibsens ripsbusker og andre buskevekster.

Fisken sloss som en gal og deler av kampen foregikk faktisk inne i skogen bak meg. Egentlig synd ingen så meg, for det var en artig og litt utradisjonell fight. Fisken ble tilslutt min og en flott Surnalaks på 5,2kg var min.

11082005223046MIBBjOSR6W6l.jpg?62

Jeg fortsatte å denge wobbler og dro på den ene etter den andre. For å gjøre en lang historie kort så fikk jeg 3 laks og mistet 7 på snaue 2 timer. For det meste mellomlaks, men også en og annen storlaks.

Den ene fisken var kroket på siden av hodet og sto som en oter-fjøl i den flomstore elva og var nærmest umulig å få inn. Måte holde på i drøye 20 min og fisken ble landet 600meter nedstrøms for der den tok. Det ble en hasardiøs løpetur, med vann opp til nesa på det værste. Utmattet og lykkelig landet jeg fisken i en stille bakevje.

Med 3 mellomlaks på kort tid var jeg fornøyd. Jeg var også usikker på en evt. bag-limit i elva, for 3 laks på en dag hadde jeg aldri fått der før. Det viste seg at det ikke var noen begrensning, men 3 laks på en dag holder. Jeg er meget sikker på at jeg kunne fått flere, men nok var nok. Jeg var sliten og med 20 liter vann i vaderne tok jeg meg en velfortjent hvil med litt godt drikke.

11082005223046J42nJonXu8tL.jpg?2

Fiskene veide 4kg, 5,1kg og 5,2kg.

Når jeg ankom hyttene med 3 lakser fra "ufiskbar" elv så skulle plutselig alle ut, uten at de fikk noe.

Jeg var forsåvidt fornøyd med turen så langt, det eneste jeg savnet var en stor SØ eller 3.

Regnet ga seg omsider og plutselig ble ørretfisket mer aktuelt. Jeg snek meg ut om natta og lurte opp en brun SØ, på en feit svart muddler (mitt bidrag til SØ-ringen). Det viste seg å være min andre SØ-pers for året[ :D ]

11082005223046hi7NSX5mstjF.jpg?32

3kg blank og MP var fornøyd, selv om det kanskje ikke ser sånn ut på bildet[8D]

11082005223046eIuy7yGsAtO2.jpg?70

Moro på #6 stanga!

Natta etter, altså ca.24timer siden nå, var det nytt forsøk etter ørreten. Tjuvstartet med litt laksefiske, men fisken ville ikke. Fisket over en fin laks som viste seg til stadighet, men den ville ikke ta. I ren desperasjon satt jeg på en ørliten Silver & Blue str.12 på flomstor, men klar elv. Andre kastet og fisken tok! Fisken var mer over enn under vann, men datt av etter et drøyt minutt. Fin fisk, tipper 6-7kg.

Litt deppa ble jeg, men prøver ørreten for det.

110820052230463ji5WtvsO7eL.jpg?49

Snart klart nå, må bare vente litt til. Med litt whiskey på lerka og en pris så venter jeg gjerne [ :D ]

110820052230466r26v89c1K3a.jpg?37

Nå begynner det å ligne, en liten Sunray Shadow bør nok funke.

Vinden blåser heftig etterhvert, så jeg må ty til 13' tohånds.

Ørreten tar knallhardt og etter en skuffende fight lander jeg min 3. SØ-pers i år!

110820052230465cAnN9LX6ybu.jpg?84

3,2 herlige kilo og jeg er fornøyd!

11082005223046lQ6D71kC5Ksu.jpg?100

En herlig fisk på rundt 60cm og drøy k-faktor!

Det var årets tur, jeg er alt i alt veldig fornøyd! Vi var 10 fiskere, og det ble landet 6 laks totalt, hvorav jeg tok 4 av dem.

I tillegg til mine ørreter ble det tatt 2 små på rundt kiloen. Største laksen tok fattern, en fisk på 6kg blank.

Avslutter med noen bilder av strekka vi fisket på.

11082005223046Oq124QM55ncb.jpg?48

Øvre delen av Talgøy-poolen, der jeg tok alle laksene mine og den største ørreten.

110820052230468a5gMoB1VF1V.jpg?86

Nedre delen av samme hølen.

110820052230464c21593EvyGu.jpg?36

Sæter-hølen, en kanon SØ-høl på litt mindre vann. Her tok jeg ørreten på 3kg. Nå er vannføringen ekstremt stor på bildet, er fra i dag tidlig.

Da er det et helt år igjen til neste gang, gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine gratulasjoner!

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Bare å gi seg ende over.

Gratulerer med fangst og fin fine bilder [ :P ][ ;) ]

Hvordan er tilgange på fiske i elva ??

Tja, lett å få kort lengre ned i elva og det er få fiskere sammenlignet med Orkla, Gaula, etc. Brekkøya, Honnstad/Mogstad, Vindøla og Røv er fine strekker.

På Øvre Sæter er det litt verre, med begrensning på antall stenger. Øverst i elva (Rindal) er det MEGET gode muligheter for billig og bra fiske om dagen. Men det krever mye vann (som det er mer enn nok av nå). Vi merket av elva tømte seg for laks og dro videre opp til Rindal, så der er det sikkert helt rått når vannstanden blir norman igjen.. En vakker elv som er verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Takk for bra info MP[ :) ][ :) ]

Ikke noe problem[ :) ]

Hadde du klart å få en fot innenfor hos Jan Johanson på Øvre Sæther så kan det bli virkelig bra! Er vel eneste plassen i elva hvor det nesten bare bedrives fluefiske og er begrenset antall stenger. Er verdt å ta kontakt! Kjempehyggelig fyr, med over 40 år som fisker i elva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nydelig fangst!!

Skulle ønske jeg kunne dra noen paraleller mellom min og din tur..men nei, kanskje temperaturen i elva?[ :) ]

Så her er d bare å gratulere igjen..[ :) ][ :) ]

Og her ser vi igjen at eneste måten for å lykkes er å stå på!!

Kjekt å få uttelling når man trosser vær og vind!

Godt jobba MP!![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei mp og gratulerer med fint fiske..

er ufattelig misunnelig på deg. men jeg undrer på en ting: jeg trodde du bare fiske med flue?mener å hørte deg si det en gang;)

ps. bare hyggelig å kunne bidra med en fisk til deg. zuluzonkeren er extremt giftig nattestid!

fra en ting til en annen. det bildet med 3 lakser. synes laksen i midten minner om en oppdrettslaks??andre som er enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

hei mp og gratulerer med fint fiske..

er ufattelig misunnelig på deg. men jeg undrer på en ting: jeg trodde du bare fiske med flue?mener å hørte deg si det en gang;)

ps. bare hyggelig å kunne bidra med en fisk til deg. zuluzonkeren er extremt giftig nattestid!

fra en ting til en annen. det bildet med 3 lakser. synes laksen i midten minner om en oppdrettslaks??andre som er enig?

I nød spiser fanden fluer vet De... [ ;) ]

Har da nevnt for deg på msn at jeg også denger en og annen sluk. Fisket kun de 3 timene med wobbler og sluk da, resten flue.

Og når det gjelder fisken i midten så håpet jeg at ingen skulle legge merke til det, men JA det er nok dessverre en møkkalaks..

Må bare takke for alle gratulasjoner, det er veldig hyggelig å høre![ :) ][ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.