Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i mandalselva ved Caddis


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

Gjest caddis

Når man har 3 uker i Dypvåg til disp. Er turen til mandalselvsa ikke lang..

To times kjøring fra hytta og man er i en av Norges beste smålakselver.

På vegen ned passerer man to andre lakseelver, Nidelva og Otra uten at lysten på og stoppe der blir stor. Mandalselva for meg er en av de penteste elven som finnes i Sør- Norge med en mulighet til å få laks/svele som er rimelig stor.

Det har blitt to dagsturer som begge ga uttelling. Hadde også et litt lengre opphold fra mandag til torsdag i uke 31. Der det ble fisket fra mandags ettermiddag til onsdagskvelden, noe som også ga uttelling.

Hadde med meg 3 stenger ned. To stk to-hånds klasse 9 og klasse 11-12 og en en-hånds klasse 8.

Den mest bruke ble to-hånds klasse 9 en stang jeg føler passer veldig godt i mandalselva.

Elven har en varierende bredde fra noen få meter ca 25-30, men på de områden jeg fisker passer det meget godt med en to-hånds.

Når det gjelder line så har jeg for det meste gått med flyt/synk1 med intermidet fortom.

Spissen har vært på 0,25 noe som kanskje kan være litt for tynt, men jeg mener at fluen får en mye finere gange i vannet med en så tynn spiss. Har enda ikke mistet noen fisk ved at snøret har gått av. Det som kan skje er at fluen lettere henger seg opp.

Fisket for det meste i sone 3 med noen få turer opp i sone 4.

Sone 3 har utrolig mange bra plasser som ofte gir fisk men som også tilrekker seg utrolig mye fiskerer. Til tider kan det bli litt håpløst med alle menneskene, men hva som er alternativet vet jeg ikke. På onsdag morgene kl 0400 !! var jeg først på en plass, men etter ca 5 minutter hørte jeg en svenske bak meg som snakket til en annen person og fortalte at han var nr. 3 i køen !!

Skulle tro man sto i pol kø i Strømstad.

Men det finnes områder bare man orker å gå litt som ikke er så godt besøkt og som oftes var det på disse plassen jeg ferdes.

ErikR som jeg har blitt kjent med igjennom fiskersiden er en kjernekar med gode kunnskaper om mandalselva og da speielt i sone 4. Han guidet meg rundt på områder som er supre flueområder, men som også passer til sluk og markfiske.

Jeg fikk ingen fisk i sone 4 men ErikR desperato slukpelle[|)] fisk en på sluk på 2 kg. En meget fin fisk.Henrik (også fra fiskersiden) var på ferie i området så han var også en tur med oss i sone 4. Når jeg var med ble det ingen ting på han, men han fikk fisk 3 stykker om jeg ikke husker helt feil, han mistet også et par fine mellomlaks.

Laksen bruker i gjennomsnitt 40 dager opp i sone 4 men når det først har kommet dit er det ikke umulig å komme på talefot med den.

Når det gjelder fluevalg i elva så er det for meg kun en ting som gjelder og det er svart og orang. Dobbelkrok/enkekrok/tubeflue skitt det samme bare de har den rette fargen.

Fra krok str. Fra 6 til 12 er det jeg bruker på dagtid, noe større tidlig på morgen og på kvelden da det forsatt er noe mørkt.

Gikk å fisket på en fin fisk i sone 3. Hadde da på en svart/blå flue. Laksen sto rett før en brekkkant. Ca kl 1800 på tirsdag uke 31. Fisket meg ned mot et brekk med en svart og blå flue som den abselutt ikke ville ha. Satte da på en svart/orang tube og startet litt oven for brekket igjen og fisket meg ned, og det var ikke mange kasten for laksen satt, for dette måtte være laks. Ikke noe hugg, kjente bare at det ble skit tung og at det var liv i andre enden av snøret.

Mens jeg holdt stangen opp og følte med i rettning snøret skjedde det plutselig noe, 2 meter rett uten for meg. Laksen kommer opp som en delfin, ??? f**** hva skjer, snøret henger forsatt nedstrømst og laksen har jeg ved min side. ”har jeg mistet den nå” men nei, jeg sveiver som en idiot for å komme asjur, men det ønsker ikke denne laksegutten. Neste gang den er oppe har jeg den 2 meter på oversiden av meg, jeg ser at snøret henger ut av munnen så jeg er forsatt med, 3 gangen den er oppe som en delfin så har jeg den 6-7 meter ovenfor meg og snøret har jeg nå ca 90 grader ut i elva. Sveiver så jeg blir helt blå. Så bestemmer den seg for å gjøre et nytt triks, den snur, setter nesen i rettning sør (nedover elven) og setter fart, og da mener jeg fart. Over brekkanten og ned i et stryk/strøm som er ca 100 meter langt. Dette er et sted det ikke fisker så mange og en av grunene er at det er veldig vanskelig å ta seg frem langs land.

Jeg satte fart etter fisken, det vinte i snella og laksen forsvant lenger og lenger ned stryket, men så plutselig retter stanga seg og fisken laksen/mellomlaksen var vekk.

Jeg anslo da vekten til rundt 3 men jeg vet i ettertid at den var nærmerer 5 kg.

Jeg skreik og f**** og kastet stanga langt til skogs.

Det er to stykker på andre siden av elven som har fulgt iverig med, men nå snur de seg kjapt og fisker viderer, tror nok de ristet litt på hodet av den gale mannen på andre siden.

Denne dagen hadde jeg mistet to fisk på morningen så stemningen etter den 3. var ikke høy.

Men et minne har jeg med meg å det er jo en del av det å være på fisketur.

Dette er den første svele for min del i år, ble tatt onsdag i uke 29 i sone 3. Vekten var på beskjedne 1,5 kg. Tatt på en flue som jeg klarte og miste ( når jeg pakket ned for kvelden )

06082005150321E74KlogKE7QC.jpg?12

Hadde med meg en fiskekompis (onsdag i uke 30) som også fikk fisk. Denne ble tatt på sluk og hadde en vekt på 1,1 kg.

06082005150322JA8b1uQs3oJD.jpg?26

Dette er nummer to for hans del denne dagen også tatt på sluk og hadde en vekt på 1,6 kg

060820051503218xSJ1xe5f4Pg.jpg?42

For min del den dagen ble det en svele på 1,7 kg.

06082005150322K3VfO3K7E4I2.jpg?27

Den siste for min del( ble tatt når fisken skulle tines for middag)

ble tatt på onsdags morgen i uke 30 Vekt 1,4 kg.

06082005150322k9Qosy47GgO2.jpg?73

En ting til :

Fiskersiden.no er unik på en måte og det er alle folkene man treffer.

ErikR må jeg få lov til å gi et stort takk.

For guiding i sone 4 og for et godt fiskefølge. Vill også takke så mye for de fine fluen han bandt til meg. Har ikke fått prøvd de ennå, men de skal snart til pers.

Ser frem til fiskersiden.no turen i starten av september , da skal flere få gleden av å ble kjent med gutten.

Her med en laks på to kg tatt i sone 4 på sl....... eller noe

06082005150322833bQnaM8R5p.jpg?85

Her har vi ErikR med fluestang, noe som var et skjelden syn[ ;) ]

06082005150321E12iCmpL9CPa.jpg?47

En stor takk skal også HelgeS ha som ga meg og min kone lov til å fiske sammen med han i sone to. Fikk da oppleve å ha på min første mellomlaks. Skulle prøve meg på siluettfiske, stor svart tube høyt i vannet, og jammen kom det ikke en pen mellomlaks opp og tok men den ble like fort borte[ :) ]

HelgeS tok 3 fisk den kvelden og 7 stk morningen etter !!!!!!!!!!

Her er helge med sin første fisk på sin tur i mandal.

06082005150321Ne5iF9EC42XQ.jpg?60

Henrik en veldig hyggelig dansk fyr som jeg traff en kveld i sone 4 sammen med ErikR

Han ga meg et innblikk i fluesortimentet til dansker som brukes på SØ i danmark. Svarte lange fluer opp til 15-20 ca lange, må si jeg aldri har sett maken.

06082005150322TAVuIwQ7TV48.jpg?15

Traff også Labrax fra siden, mye fiskersiden.no mennekser og bra er det [ :D ][ :D ][ B) ]

Noen bilder fra elven :

Sone 3 ved Finså klekkeri. Jeg står på Finså brua og tar bilde nedover i elven. Ca mitt på bilde mistet jeg to stykk på tirsdagsmorgen uke 31, tror dere kan se det blir lytt dypere de. Da gikk vannet noe høyrer en når bildet ble tatt. Svingen her er utrolig bra, dyprenna følger svingen i ytterkant.

0608200515032243gh4kb5i4NY.jpg?67

Dette er også fra Finså klekkeri videre nedfor bilde ovenfor.

Et fint brekk. I det blanke område mot venstre siden av elven tok jeg en på 1,4 kg på onsdag uke 31.

Helt nederst på bildet skimter man en brekkkant,noe blank strøm inn mot land mot de store steinene. Der mistet jeg den på ca 5 kg.

06082005150322t2Y7vS747Tr2.jpg?70

Her er et bilde fra samme brua men da oppover i elven, har alldri fisket der, men det er altid mye folk og det kan man jo forstå når man ser elven og dens vandring.

06082005172403v33xQnjmrA56.jpg?75

Noen bilder fra sone 2

06082005150322TkH57E76gSQa.jpg?20

060820051503221qn89tku8648.jpg?37

060820051503224Riv9N55qHp4.jpg?49

Dette er et meget spesielt fiskested. Har betaler man 3500,- pr døgn.

Som dere ser på bildet er det festet noen stokker langs fjellkanten.

Her sitter/ligger fiskeren og fisker rett ned i noen gryter som har blitt laget av sand som har virvlet rundt.

Fisker med mark og tunge tung blysøkker. Når bilde ble tatt gikk det lite vann så krytene kan ses men ligger nå på tørt land

Fiske ???? ikke i mine øyne. Et koselig sted med en fin gamel fiskekoie.

060820051724038YXf8Cm421N7.jpg?48

Her ser vi ned mot Holmesland A og B Der A som skimtes lengst ned på bildet, er et glimrende fluevall.

06082005172403RT3825trp1o2.jpg?93

Her ser man bedre Holmesland A

06082005172403LOd9jBmAODBh.jpg?11

Ja det varet lite sammendrag av mine dager i mandalselva, må si jeg gleder meg noe vanvittig til turen vi skal ha 2-4 september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, OTra og Tovdalselva har levert sinnsykt med fisk til tider i år, så det var vel nesten dumt du ikke stoppa der :) .

Mandalselva ser ut som en bedre flue elv en Nidelva ja, så jeg får vel ta og pakke meg bort dit en gang og, så får ErikR ta et kurs med meg...

Bra innlegg med masse bilder, liker man.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent Caddis, men du bør tenke på oss som ikke har mulighet til å være med på treffet.... det smerter å se sånne rapporter og bilder, og ikke få mulighet til å reise dit!

Når det gjelder ErikR, så vil jeg også bare skryte - suveren service i forhold til fluebinding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for de fine ord, men jeg kan bli mye bedre på å skrive. Får håpe øvelse gjør mester [8)][8)]

Rådfører meg med folk som kan dette med å skrive og det er mye bra tips å få [ :) ][ :D ]

Målet var å spre litt smerte[ ;) ], men dette blir nok ikke siste turen vi arrangere til mandal eller ande bra lakselver[ :D ][ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Ser ut som en fin elv. Noen teorier om hvorfor (små)laksen er så tynn der?

I Tana f.eks er det to spennede sideelver, Laksejokka og Masjokka (skrives vel ikke helt slik, men, men ..) I den ene er laksen tykk og har vanlig god k-faktor, men i den øverste (laksjokka) er laksene man får gjerne som de dere har fått. Mener å ha hørt noen spekulerer i årsaken til at stammene i de to elvene er så forskjellige, men husker ikke nå hva de teoriene gikk ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ser ut som en fin elv" ??

Gabbe !!! det er en utrolig fin elv for all slags fiske.

Hadde regnet med å se deg på påmelingslisten gitt [ :) ][ :D ]

Hvorfor laksen er slik vet jeg ikke, men stort sett all fisk under 1,9 er slanke.

Bra sprøsmål blir spennede å se om du får noe bra svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadere ville jeg anbefalt uansett fiske uansett elv.

Så svaret er ja Trollungen[ :D ][ B) ]

Lårings er også et alternativ , de koster ikke mer en rundt 300-400 kr, men jeg ville nok invistert i et par vadere[ :) ][ :D ]

Nå tenker jeg kanskje litt mye to-håndsfiske og da synes jeg det er greit å litt vann rundt seg, med en-hånds er det jo mulig å gå langs land. Det kan du se ut i fra bildene og mange områder har fri tilgang til baksleng, men jeg står forsatt på lurheten i å ha lårings/vadere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville uten tvil investert i vadere. iallefall om det blir flom. nå anbefaler jeg ikke folk å vade ut i elva i flom, men det er greit å ha for å forsere oversvømte bekker osv..

bare pass deg cadde, jeg står klar med wobbleren og møresilda når du kommer!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mente var at det IKKE er vann i elvene her sør. har faktisk ikke vært vann så og si hele sesongen i de uregulerte elvene. 20 kubikk i mandalselva er ikke mye til fiskbar vannstand. de andre elvene kan man nesten gå tørrskodd over nå..regn har vi ikke hatt i hele år..temmelig tragisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke om vannstaden på mandalselva.no nå, men følg med der.

Nå er det oppe.

Går på 20 kubikk nå, ville valgt veldig tidlig morrafiske opp før det lysner og start og fisk i det det lysner og prøv å vær først på plass så vil du garantert få fisk. Og husk orang/svart flue [ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Akkurat kommet hjem etter et døgn på hauge a- vi landet 7 og var borti flere. Stort sett alle i 2 kilos klassen, og merkelig nok kun fisk som hadde stått litt...Alle på flue selvsagt:) Flott vannføring, for øyeblikket har elva gått opp en god del.... Tidligere i dag sank den litt, og da gikkk det en god del fisk. Når elva så begynte å stige igjen dabbet aktiviteten noe av. Regner med at det tar seg opp igjen når den stopper å stige. Akkurat nå en god del dritt i vannet.... men dette da i sone 2....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.