Gå til innhold
Fiskersiden

Garnfiske


Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Lotofcatch

Så absolutt. For privatpersoner/fritidsfiskere kan vel neppe dette betviles? Intet er som å dra et garn en tidlig morgen, fullt av alt det naturen kan bidra med, fra torsk via flyndre til sjøørret. Skulle sportsfiske liksom kun være alt fiske der det benyttes stang tilkoplet snøre?

HAr ikkje vont for å tru att du koser deg en fin morning ,mens du haler garnet i båten,men eg har vont for å tru att du vil finne så mange "likesinna" personer her inne.

KVÆR SI LYST SA KJERRINGA ,MENS HO KRAUP Å DREIT[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en del sportsfiskere her inne tror de har enerett på all fisk enten det er på fjelldet eller i sjøen og at alle som ikke deriver sportsfiske er idioter og hengerumper.

Ser ikke det store problemet med at det blir satt garn så lenge det ikke blir målrettet fisket for å få mere enn det de har brukt for selv, setter litt garn selv men anser meg selv for sportsfisker holder meg litt for god til og bedømme andere som idioter og hengerumper, men jeg er enig i at de som setter garn uten tanke for bestanden og lover bør få svi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av åens

Virker som en del sportsfiskere her inne tror de har enerett på all fisk enten det er på fjelldet eller i sjøen og at alle som ikke deriver sportsfiske er idioter og hengerumper.

Ser ikke det store problemet med at det blir satt garn så lenge det ikke blir målrettet fisket for å få mere enn det de har brukt for selv, setter litt garn selv men anser meg selv for sportsfisker holder meg litt for god til og bedømme andere som idioter og hengerumper, men jeg er enig i at de som setter garn uten tanke for bestanden og lover bør få svi.

Virker som en del sportsfiskere her inne tror de har enerett på all fisk enten det er på fjelldet eller i sjøen?

På vilken måte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her som med mye annet noen som ødelegger for mange andere, men det skjer vel innimellom at det går i en sø eller laks selv om man prøver og unngå det teoretisk sett om man skal følge loven skal man da kaste den ut igjen død eller levende, de få som har gått i mine garn og som ikke klarer seg eller er døde kaster jeg for pokker ikke på sjøen det er da lov og bruke skjønn man kaster ikke mat gjør vi vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt i garnfiske, så lenge det er forsvarlig der man setter dem, og alt går lovlig for seg. Garnfiske etter sjøørrett er jo ikke lov, så det er jo ingenting å diskutere. Men garnfiske etter ørret i vann smekkfulle av 200grams ørret på fjellet eller etter torsk i fjorden er jo artig det, og burde ikke være noe problem for noen her inne.

Men man er jo litt tjukk i huet når man poster en tråd om garnfiske i sjøørret forumet. Garnfiske etter sjøørret er ikke lov, så de som driver med dette kan jeg godt være med på å kalle tullinger...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamasan: Det jeg mener er at enkelte her har i mot anderes måter og tilegne seg fisk selv på lovelig vis. Noen hater garnfiske og mener det burde være forbudt syntes at vi skal holde oss forgode til og gå i strupen på slike som ikke gjør det vi selv liker, det er nå engang sånn at noen liker morren og andere liker datteren. Så sant det skjer på rett side av loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av åens

Kamasan: Det jeg mener er at enkelte her har i mot anderes måter og tilegne seg fisk selv på lovelig vis. Noen hater garnfiske og mener det burde være forbudt syntes at vi skal holde oss forgode til og gå i strupen på slike som ikke gjør det vi selv liker, det er nå engang sånn at noen liker morren og andere liker datteren. Så sant det skjer på rett side av loven.

For all del enig i det!

Men hva slags "respons" er å forvente med å poste dette inlegget under SØfiske og i tilleg hevde att det kan komme SØ i garnet?

Da har du igunnen lakt grunlaget for en diskusjon,enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Borre

Her vil det bli like mange meninger som det er brukere på fiskersiden.no. Denne diskusjonen har jo vært opp utallige ganger og ender alltid likt. Ingen eninget og større splid mellom "sportfiskere" og "fritidsfiskere". Lås dette innlegget mener nå jeg.

Det er vell ingen som pålegger deg å følge med på denne tråden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av åens

Virker som en del sportsfiskere her inne tror de har enerett på all fisk enten det er på fjelldet eller i sjøen og at alle som ikke deriver sportsfiske er idioter og hengerumper.

Ser ikke det store problemet med at det blir satt garn så lenge det ikke blir målrettet fisket for å få mere enn det de har brukt for selv, setter litt garn selv men anser meg selv for sportsfisker holder meg litt for god til og bedømme andere som idioter og hengerumper, men jeg er enig i at de som setter garn uten tanke for bestanden og lover bør få svi.

Da er vi to i prinsippet enige åens. Å ta ut noe med et vel planlagt garn er vel greit, ligeså å bruke garn i et overbefolket vann. Jeg tror ikke det er så mange av oss sportsfiskere som mener de har enerett på noe som helst, men her var jo sjøørret nevnt, og vedkommende som postet dette innlegget, vet nok at det er ulovlig. Grunnen for at endel av oss nærmest ønsker å totalforby garnfiske i SJØ, er de konsekvensene dette fisket får for endel arter, som følge av manglende kunnskap om det å sette garnet, eller som følge av ren grådighet. Sjøen er et rom for mange flere mennesker, og den er vanskeligere å kontrollere.

Jeg stiller meg ikke over en garnfisker, medmindre garnfiskeren opptrer uforsvarlig eller i strid med regelverket. Et garn kan få store konsekvenser, og får det, og derfor blir det lett sånn at dere alle havner i samme "forbryter-bås". Det er feil.

Men det er på tide at noen garnfiskere setter seg inn i regelverket, og viktigst av alt, forsøker å forstå hvorfor det er der.... Dette betyr at de bør søke kunnskap om arten de fisker etter som minimum.

Du sier også at du ikke skjønner meninga med å kaste en 2 kilos sjøørrett. Forstå at den regelen er der for at ingen skal kunne påberope seg akkurat det; at den var død... dette argumentet holder ikke. Regelen er klar den; den skal kastes ut igjen, død eller levende, og faktisk skal den fortrinnsvis forsøkes innlevert. Jo, her kaster vi mat.

Jeg viser magamål, og jeg forventer at alle andre gjør det også, garnfisker eller ei.

Alle har rett til å fiske... på sin måte etter lovverket... men alle har også en plikt til å verne om miljøet.

Ja, åens, det er nok av "sportsfiskere" som ikke kjenner eller respekterer reglene også, eller som ikke viser magamål, men i hovedsak får de ikke gjort så stor skade enkeltvis som en ukyndig eller hensynsløs garnfisker i verste fall kan gjøre.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.