Oz Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Av og til, når man er på fisketur, føler man liksom at ting ikke stemmer helt. Ting blir litt hektisk og masete, man får ikke gjort ting slik man vil, og det hele blir mest stress. Jeg har hatt noen slike turer i det siste, mye på grunn av liten tid til å fiske, slik at de turene som har vært har blitt korte og resultatløse. Mange slike turer etter hverandre kan være en skikkelig knekk for fiskegleden og fiskelysten, så stor var altså gleden da jeg i går morges plutselig fant ut at jeg hadde hele dagen for meg selv. En hel dag til rådighet, hvor jeg kan gjøre hva som helst. Hva jeg vil. Og hva vil jeg? Joa, fiske. I går stemte ting. Jeg hadde god tid, slapp å stresse, og kunne gjøre alt skikkelig. Fra å agne slik jeg ville til å ha det ryddig på fiskeplassen til å sørge for at selvutløserbildene ble ok. Når jeg føler ting stemmer rundt fisket, slapper jeg mer av, og fisker mer effektivt. Jeg har i det hele tatt mer trua på fisk når forholdene rundt er på plass. I går var en slik dag. I det siste har jeg brukt mye tid på kystverkets hjemmesider, hvor jeg har studert sjøkart og flyfoto over Langesundshalvøya. Jeg vet jo det er godt fiske rundt omkring her, det gjelder bare å finne plassene. Et problem her i området er ofte at det som ser ut til å være gode plasser er steder det er vrient å komme til fra land. Da trengs det litt studering av kart og bilder for å finne de stedene hvor det er kløfter i fjellveggene som kan ta en ned til vannet. Jeg har funnet et par slike steder. Plassen jeg var på i går er ikke store plassen, og det gjelder å ha tunga rett i munnen når man fisker der. Det er plass til maks to mann som fisker, og det vil ganske sikkert bli vrient å kaste med stenger som er lenger en 12 fot. Man sitter nede i ei kløft, på ei hylle i fjellveggen. Vannet stuper drøyt 15 meter rett ned under fjellveggen, og man når lett 30 - 35 meter med et moderat lumpekast. Det er en spennende plass. Jeg kom meg altså på plass, etter å ha funnet stien ned til vannet. Å finne den var lettere enn jeg hadde trodd utfra bildene og karta jeg hadde sett på, så heldigvis slapp jeg kaste bort mye tid på det. Å gå rundt å lete etter en sti i skauen med tung sekk på ryggen og stenger i handa er ikke gøy, men heldigvis slapp jeg vase så veldig lenge. Det første jeg gjør er å sette klart kameraet for selvutløserbilder. Jeg finner en plass hvor jeg har noe å fokusere på, i dette tilfellet en fjellvegg. Det måtte liksom bli det... Når jeg tar bildene passer jeg på å stille inn kameraet slik at jeg har høy nok blenderverdi (altså liten åpning) til at jeg får god dybdeskarphet. På den måten trenger jeg kun tenke på å fokusere en gang, og jeg kan bare sette meg rett foran fjellet etter å ha trykket på utløseren. Med ti sekunders forsinkelse har jeg som regel god nok tid til å komme meg på plass. Det er en treningssak. Jeg har ikke mye erfaring med å ta selvutløserbilder, og resultatet ble så som så. Det er dog en start, og et sted må man jo starte. Etter å ha sett Audun sin kontroll på fotografering uten å stå bak kamera føles det litt som å hoppe etter Wirkola. Men som de sier, hvis ingen hadde hoppet etter Wirkola hadde hoppsporten dødd ut. Så jeg gjør et forsøk, og får forbedre meg på turene fremover. Uansett, resultatet kan dere sen videre nedover her. Jeg avventer deres kritikk, og tar eventuell slakt som en mann. Etter å ha gjort dette, og blitt sånn nogenlunde fornøyd, kan jeg sette i gang med fiskingen. Jeg ville gå litt metodisk til verks, og ikke stresse for mye. Ikke lett når man ser en vakker fjord foran seg, med utsikt til havet utenfor rett ut. Man vil gjerne fiske så fort som mulig da. Jeg klarer å beherske meg, for jeg vil gjerne føle at ting stemmer denne gangen, og er nøye i valg av rig og sted å kaste. Noe jeg har vært litt slapp med i det siste er selve agninga. Det er fort gjort å ta for mye agn på kroken, eller å feste agnet feil slik at krokgapet stenges og krokinga blir dårlig. Jeg mistenker at dette er litt av grunnnen til at jeg ikke har klart å kroke endel fisk de siste turene. Jeg brukte derfor litt tid på å få agnet til å sitte skikkelig, og surret det fast langs krokskaftet og opp over øyet for at det ikke skulle gli ned. Som agn brukte jeg makrellstrimler. Lange makrellstrimler. Min erfaring er at til flyndrer funker ofte lange tynne agn som beveger seg litt i vannet best, og jeg hadde litt lyst på flatfisk i dag. Jeg valgte et tokroks paternoster til den ene stanga og glidende til den andre, begge med relativt små kroker av typen Owner Chinu, og begge agnet med makrell, siden dette var det eneste jeg hadde av agn i dag. Erfaringene fra tidligere i sommer er at makrellen slår reka til stort sett alt av fiske, men neste gang vil jeg ha med en pose reker i tillegg. Jeg ville forsøke å ikke dra med meg for mye greier (det ble vel med forsøket..) så jeg droppet tripoden. to banksticks gjorde nytta som stanghvilere, og etter litt om og men fikk jeg satt dem godt fast i sprekker i fjellet. En tripod ville uansett blitt for stor for plassen, og den ville ikke hatt noen annen funksjon enn å holde stengene på plass. Her har det ikke noe for seg å løfte stangtuppen høyt opp, da det kun er bratt fjellvegg nedover i vannet, og bunnen er mildere enn Natusan babysåpe. I løpet av hele dagen satt jeg ikke i bunn en_eneste_gang, og det er temmelig unikt når man fisker aktivt langs bunn. Jeg kaster ut,setter fra meg stengene og rydder ting på plass. Jeg legger frem de tingene jeg vet jeg får bruk for, agn og kniv, krokløsnetang og surretråd, og pakker det meste annet tilbake i sekk eller bag. Det er hat når alt flyter og man ikke vet hvor noe er. Akkurat det har jeg god erfaring med, så denne gangen ville jeg gjøre ting litt ryddigere. Jeg fyller kaffekoppen med kølsvart varm kaffe og lener meg tilbake med en ro i kroppen jeg ikke har følt på en kystmeitetur på lenge. Nå var det bare å vente på at fisken skulle bite, og jeg var sikker på at det ikke skulle ta lang tid. Det tok litt tid, omtrent 20 minutter, men etter det var det ikke mange pausene å få. Det bet jevnt og trutt, og jeg fikk fisk på bunn, ved nedslipp og når agnet var på vei opp. Det hele begynte ganske dårlig, ved at jeg fikk to sypiker på rappen. Jeg begynte å lure på om dette kanskje ikke var den helt store plassen allikevel, men heldigvis ble ikke disse små djevelske agntyvene noe stort problem denne dagen. Ganske kjapt fikk jeg en makrell, noe som gjorde meg glad, for ferskt agn er ikke å forakte, og jeg har ikke akkurat fryseren full... Det skulle bli en seks, sju makrell totalt i løpet av dagen. Dette er den største, en fisk som så mye større ut i virkeligheten enn på bildet. Husk at jeg er en liten fyr. Ganske fort begynte sandflyndrene å titte frem fra sanden for å gå løs på agnet mitt. Dette hadde også en positiv innvirkning på humøret mitt, siden jeg hadde valgt både takkel, krok og agn med tanke på flyndrene. Som så ofte ellers under mitt flyndrefiske her hjemme var fiskens størrelse heller beskjeden, men denne på 580 gram er jeg fornøyd med. Ny østlandspers i alle fall. I tillegg hadde jeg lovet å skaffe en fiskemiddag til familien, og stekt sandflyndre smaker godt. Sammen hvor godt det er med sandflyndre, smaker lomre bedre. Lomra kommer temmelig høyt opp på listen over kulinariske godbiter som svømmer rundt i sjøen, og jeg hadde i bakhodet et lite håp om at også den ville vise seg i løpet av dagen. De erfaringene jeg stort sett har med lomrefiske er aktivt vertikalt fiske fra flytebrygger, og jeg måtte derfor prøve meg litt frem for å finne frem til en oppskrift på hvordan jeg skulle lure den til hugg på andre måter. Smårykking i agnet, slik at riggen kun beveger seg litt var oppskriften som fungerte denne dagen, og etter endel testing av forskjellige teknikker kunne jeg med stø hånd håve denne lille krabaten. Fisken ble ikke veid, men jeg anslår den til knappe halvkiloen. helt greit, men fremdeles et lite stykke igjen til pers. Jeg gleder meg til å servere denne til min datter til middag i dag. Hun er veldig begiestret for fiskemat. En art jeg vet finnes i området er rødknurren. En riktig godbit for artsjegerne, men en fisk som ikke nødvendigvis dras på land i bøttevis hver dag. Jeg hadde et håp om å komme i kontakt med den, men det ble med håpet. Derimot kunne jeg titt og ofte stifte bekjentskap med dens heller kjedelige fetter, den vanlige knurren. Knurr er i grunn en litt artig fisk. den spreller godt, og på feederstang med myk tupp er den en morsom sportsfisk. Knurren fikk også æren av å bli dagens toppfisk, da jeg kunne konstantere et eksemplar på 510 gram. Ny pers, og en fin fisk. Totalt antall fisk har jeg overhodet ikke oversikt over. Det ble mange. Det ble også et ganske bra utvalg arter. De som kom opp denne dagen var makrell, sei, hyse, hvitting, torsk, lyr, horngjel, sandflyndre, knurr, sypike og lomre. Helt greit, og selv om størrelsen på fiskene på ingen måte ga meg bakoversveis ga flere av dem en fin fight på feederstanga. De som valgte å bite på riggen på karpestanga hadde ikke like stor underholdningsverdi. Neste gang vil jeg nok bruke to feederstenger med små kroker, og ei karpestang med større krok og agn tiltenkt fisk av litt grovere kaliber. de er nok der de og. Jeg lærte mye av denne turen, og spesielt verdien av å være metodisk i sin fremgangsmåte står nå mer og mer klart for meg. Å ikke stresse, men ta seg god tid til å gjøre ting skikkelig er virkelig en fordel, da i alle fall jeg får mer trua på fisk når alle detaljer er i orden. Å ha trua er for meg, som sagt, viktig for å holde ut. Turer jeg ikke har trua på fisk blir ofte korte, og jeg fisker mer halvhjertet. Da får jeg i alle fall ikke fisk. En ond sirkel, en selvoppfyllende profeti. Kall det hva du vil, drit er det i alle fall. Man blir liksom mer skjerpet om man har trua på det man driver med. Oppsummert ble dette en av de beste kystmeiteturene jeg har hatt på lenge. Ikke nødvendigvis målt i størrelsen på fisken selvsagt. Det som gjorde turen bra, var at jeg følte jeg gjorde ting riktig og at jeg fikk tilbakemelding på at jeg gjorde det i form av mye fisk. Totalopplevelsen var veldig fin, og jeg kunne pakke sammen og gå hjem i sjutida blid og fornøyd. litt fisk til middag i sekken, et par ålreite bilder i kameraet og mange flotte bilder i hodet. Jeg er i alle fall temmelig sikker på at det ikke blir lenge til jeg skal tilbake, samtidig som jeg skal utforske området mer. Godplassene ligger tett utover langs fjellveggen, det gjelder bare å finne de stedene som er tilgjengelig fra land der. Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bunker Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Denne rapporten ga meg rett og slett utrolig lyst til å fiske. Og ikke minst HA GOD TID. Jeg kjenner meg veldig igjen i manglende ro på fisketur, og gleder meg til noen heldagsturer for å teste nye plasser snart. Imponerende med Lomre, og fin størrelse på sandflyndra til østlandet å være. Grattis, og TAKK for inspirasjonen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 har bare en ting å si Oz: TUSEN TAKK!!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chironomus Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Kjemperapp, Oz! Inspirerande lesing. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Fin rapport som vanlig og grattis med ny pers. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tryta Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Tusen takk for flott inspirasjon,og veldig bra skrevet. De siste turene mine har ikke levert de største fangstene,slik som for deg. Det gjelder å kose seg på tur som du poengterer Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Fine saker. Slike dager hvor man har god tid er balsam for sjelen som det heter. Husker jeg og Ståle diskuterte fisketid for en tid tilbake, hvor jeg sa at "jeg vet ikke hva jeg skulle gjort dersom jeg ikke hadde mulighet til å kjøre innover og bare fiske en hel dag i fintvær iblant"- jeg er kanskje litt "priviligert" som er ungkar på noen områder... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daggers Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Flott rapport. Den gjør jo at jeg nesten får lyst til å bli kystmeiter, jeg som er utpreget fettfinnefisker Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Kjempeflott rapport, Åsmund! Håper du vinner. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
truttakiller Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Flott rapport igjen Oz Trodde du var lei lomrer etter treffet jeg Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet September 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Trutta: Jeg blir da aldri lei lomrer. Har akkurat avsluttet et bedre sandflyndre/lomremåltid. Det var digg! Takk for gode ord folkens Blir nok fort en tur eller ti tilbake dit. Mvh Oz Edit: Ingen som har noe å si på selvutløserbildene? Er de perfekte? I think not. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Ingen som har noe å si på selvutløserbildene? Er de perfekte? I think not. Helt greie bilder synes jeg, også ser du sintere ut enn meg på noen av dem. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.. Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 (endret) .. Endret November 3, 2007 av E.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Personlig liker jeg å ha med mer av fiskeplassen om mulig, mend et er jo ikke alltid like lett. Og det gjør fokuseringen vanskeligere o man har sjø/elv/vann bakover bak fokuspunktet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet September 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Flott rapport Oz. Den burde inspirere flere jenter til å dra ut og fiske alene Fordi de da kan være heldige og treffe på meg? Joda, ser den, men jeg er gift vet du. Personlig liker jeg å ha med mer av fiskeplassen om mulig, mend et er jo ikke alltid like lett. Og det gjør fokuseringen vanskeligere o man har sjø/elv/vann bakover bak fokuspunktet. Tildels enig, og prøvde det først. Problemet her er at jeg har et svært begrenset område å ta av, og når jeg snudde kameraet andre veien (som er ut mot sjøen) fikk jeg sola midt i mot. Det funka særs dårlig, både med og uten blits. Å fokusere går fint da og. Det jeg gjorde var å holde den aktuelle fisken der jeg ville holde den når jeg skulle posere, fokusere og trykke inn utløseren. Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Jeg synes selvutløserbildene dine ble veldig bra, selv om det er lov å smile en gang i blandt Flott sted du har funnet deg, håper å se flere rapporter derfra, kanskje med rødknurr også? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tryta Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Personlig liker jeg å ha med mer av fiskeplassen om mulig, mend et er jo ikke alltid like lett. Og det gjør fokuseringen vanskeligere o man har sjø/elv/vann bakover bak fokuspunktet. Kansje det er litt av baktanken,nå som Oz faktisk har funnet seg en liten pioneer plass De fleste veit jo hvordan plassen til Fiskekongen er blitt nesten utfisket. Har selv sett charterbåter ligge like inntil land for å hente opp noen lomrer. Og desverre så blir litt vel mange lomrer kakket selvom de er alt for små til å kunne brukes til mat. Så mitt råd er: Hold kjeft om den plassen Oz. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet September 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Jeg synes selvutløserbildene dine ble veldig bra, selv om det er lov å smile en gang i blandt Flott sted du har funnet deg, håper å se flere rapporter derfra, kanskje med rødknurr også? Smile ja... Jeg var så konsentrert på å holde fisken skikkelig at det glemte jeg helt. Her har du smil: Det er lov å håpe på rødknurr. Det er det virkelig. Tryta: Ingenting er fullstendig overlatt til tilfeldighetene Mvh Oz Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.. Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 (endret) .. Endret November 3, 2007 av E.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
permagnar Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Knusebra rapport som alltid, Ozmeister! Frekt lomrebilde, nesten litt Uncle Sam'ish: "We want YOU to eat this lomre" Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsalte Skrevet September 21, 2007 Rapporter Share Skrevet September 21, 2007 Fisker mye i dette området jeg også,knall plass for de som kan fiske har ikke fått lomre og sandflyndrene har vel aldri vært større enn 200 g... he he En flott rapport av en flink fisker som lar gleden ved selve fisket, skinne igjennom i sine rapporter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Skrevet September 21, 2007 Rapporter Share Skrevet September 21, 2007 Ser ut som du har vært ved fjordtarmen som går mellom Nustad og Rognstrandstranda.. I nærheten av Yttrebekk? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet September 21, 2007 Rapporter Share Skrevet September 21, 2007 Som det går ut av rapporten og postene så går Oz inn for å prøve å holde plassen noenlunde for seg selv. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet September 21, 2007 Rapporter Share Skrevet September 21, 2007 Kjempebra rapport igjen, Åsmund! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts