Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjakt fra morgen til kveld...


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Det skulle ble en stressende dag.

Kasta meg i kjerra ved 0930-tiden, det skulle gå 13 timer til jeg kunne sette meg i bilen å kjøre hjem igjen - med 7 nye arter i "kofferten".

Planen var å begynne med bekkerøye i Asker, men å finne en 40 cm bred bekk i Asker var lettere sagt enn gjort. Takk og lov for Eirik. Mannen er jo utstyrt med det mest moderne innen navigasjon, så han tok en elegant fjernguiding og fikk meg elegant fram til bekken. Men det skulle ta lenger tid enn forventet å få en av disse småtassene til å bite. Det er uhyggelig fort gjort å skremme det som er av fisk i en slik liten bekk.

Ca 10 cm dyp her og 30 cm bred, ser du fisken?

04082006110004ss8BilVBb6w6.jpg?66

Men etter halvannen times kryping i gresset fant jeg endelig fisken, og kunne lande min første bekkerøye. Den falt for en bitteliten markbit presentert med kun et mini splitthagl.

26,6 gram veide vidunderet...

040820061100049X6R3JRUYClh.jpg?48

Så var det å hive seg i kjerra og finne Einedammen, verdifull tid gikk bort til å rote rundt i Asker sentrum. Stoppa til slutt og snakka med en Taxi-sjåfør, han fikk meg "back on track". Og 10 minutter senere parkerte jeg ved Einedammen. Fant meg en fin plass ved en liten gangsti, og lempa uti mark og splitthagl. Tett inntill land fisket jeg. Ca 47 sørv senere kom min første solabbor på land.

Må si at jeg sjelden har sett en vakrere fisk her i norge, forstår godt de som er facinert av denne fargeklatten...

040820061100052EG1G9bMs5yL.jpg?40

15,5 gram veide den...

040820061100041NiUltUv64j3.jpg?10

Deretter var planen å reise til et vann ved Oslo som skulle huse trepigget stingsild og ørekyte, men etter å ha kjørt meg fullstendig borti hottiheita bort avtalte jeg å møte Eirik ved Dynovika isteden. Nok en gang ble jeg fjernguidet til rett plass igjen av Eirik. Vi kom oss ned til vannet og satte straks igang. Jeg hadde notert meg Laue, flire, asp, hork og gullbust på blokka. Dyno skulle kun gi 2 av disse artene denne dagen.

Laue kom først på land...

04082006110005f533t4Ul6Ix5.jpg?77

Deretter en flire på 330 gram...

04082006110005SuQtIdJYXLwy.jpg?4

04082006110005rmJW5I6QJbdU.jpg?34

Etter dette skjedde det faktisk mye rart i Dynovika, men det skal Eirik skrive litt om på forsiden senere - FØLG MED!

Deretter stakk vi opp i Leira for å lure horken, og den skulle bli dagens seigeste art å få gitt. Vi forsøkte en plass til i nitelva etter dette- fortsatt ingen hork på land. Eirik hadde gjort skikkelig research idag, og vi raste et godt stykke opp i nitelva etter tips fra Tom Ole. Skulle være gode muligheter for gullbust og ørekyte her. Så frem med 28 kroker og vi satte igang igjen.

Hakket mer idyllisk her enn i dynovika for å si det sånn;-)

040820061100067VH81L9nEUbh.jpg?59

Jeg ruslet ned til vannet og etter 4 sekunder var gullbust et faktum, Eirik derimot skulle få slite litt med denne arten ikveld. Eirik manglet også denne på artslista si... EDIT: Jeg bør tydeligvis gjenninføre Pethons som sengelektyre da dette er en microstam.

04082006110005VA6j8FMnpVvR.jpg?46

Men ørekyta var Eirik venn med ikveld, og "ukens klatrer" klatret litt til...

0408200611000584rNIQH55ru7.jpg?69

Ikke lenge etterpå hadde jeg notert dagens 6 art, ørekyte, et monster på helt 0,47 gram:-)

04082006110005414lGd26R51G.jpg?48

Eirik ble etterhvert letter "forstyrret" av å ikke få gullbust, men etter litt grunnforing fikk han endelig hull på byllen. Etter dette kunne Eirik slappe av, to nye arter på gutten denne kvelden...

04082006110005Ohyi7OcQ9ai4.jpg?39

Eirik lente seg fornøyd tilbake og montert et bunnmeitetakkel med mark. Ikke lenge etterpå hadde han en hork i handa. Det var jo jeg som skulle få den for f..., hvor typisk er ikke dette. Jeg satt med svette håndflater og drømte om hork mens Eirik fikk den ene fisken etter den andre. Tror du ikke gutten også fikk seg en prikkepetter da, men marken min fortsatt lå helt urørt. Men så etter en stund begynte stangtuppen min å vibrere.

Voilla!! En hork på hele 17,74 gram gjorde denne kvelden fullkommen for meg...

04082006110006xBuSQbu94tu9.jpg?19

Uttellingen til nå var nesten for god til å være sann, jeg hadde plukket 7 arter til nå. Men var fortsatt ikke helt ferdig. Perkekt timing gjorde at jeg var i Asker 20.53 :rolleyes: (ifølge gps til Eirik), da fikk jeg skumringsfiske etter dvergmalle som siste innsats. Var sliten og trøtt og vurderte en stund og kjøre rett hjem - jeg hadde jo tross alt greid årets og dagens mål. Men jeg tok til fornuft og ca. 2130 var jeg på plass, kjørte bunnmeitet markklyse på paternoster. Jeg hadde vondt i hue(dehydrert) og var sliten, men så digg det hadde vært med dvergmalle. Har jo drømt mang en gang om denne krabaten etter å ha lest andres fangstrapport fra dette vannet. Plutselig hogg det til, og jeg gav tilslag. 2 sekunder med rykking og fisken hadde "snægga". Jeg fikk den ikke løs og fiske var tapt. 10 minutter senere nytt hogg, jeg gav tilslag og fisken var borte. DAMN, skulle dette bli dagens "hodepine"? Ved 22-tiden kom et nytt hogg og jeg fikk endelig satt tilslaget riktig. En sprelsk liten rakker lå kjapt på land.

100 gram vise fox-vekta, og for en tøff skapning!

0408200611000616c2yx7UpOn8.jpg?90

Dagen var en kjempesuksess, 7 nye arter og oppe i 52 totalt. Sliten men lykkelig vendte jeg kursen hjemover til fortjent hvile...

Vil takke alle som har delt av sine fiskeplasser og kommet med tips. Og takk til alle som har sende nytting info på PM. Ikke all infoen ble bruk, men det kommer andre dager. Takk til Vilhelm for masse nyttig info. Og 1000-takk til Eirik som stilte opp og redda dagen for meg <_<

Edit: forandret fra 8 til 7 arter da gullbusten er en stam, samt. at jeg glemte at gullbusten faktisk var tatt tidligere og allerede var på artslista mi...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.