Gå til innhold
Fiskersiden

Ny vederbukpers-nå med bilder


Ginny
 Share

Recommended Posts

Lovte en fangsrapport og her kommer den. Føler at jeg har hatt god flyt med vederbukfisket i år og tenkte også å ta med litt info og egne erfaringer om plassen, erfaringer og metoder. Håper det motiverer flere til å teste fisket etter denne stort sett svært takknemlige fisken.

Vederbuken er som tidligere nevnt en svært takknemlig fisk og takker ja til det meste av det den blir tilbydt. Meite både på bunn, med dupp, flytebrød osv er alle metoder som funker bra. Av agn blir det årlig tatt vederbuk på alt fra småfisk til plastmais så i matveien er den heller ikke bortskjemt. Vederbuken finnes i mange elver og vann i det sentrale østlandsområdet, så de fleste av oss har nok en vederbuklokalitet i nærområdet. I tillegg til dette reagerer fisken svært positivt på foring og har en ålreit snittstørrelse. I sum gjør dette vederbuken til en fisk som kan være gøy å starte etter for de som har lyst til å prøve seg litt på meite i ferskvann. Å sitte i nedre Glommaregionen og dra 20-30 kg buk i løpet av en ettermiddag er ingen umulighet selv for en som er rimelig fersk. Konkurransefiskerne også glad i denne fisken da den pga høy snittvekt ofte drar totalen godt opp!

Plassen mitt fiske stort sett har foregått på er vel norges mest kjente strekning for stor buk. Nemlig i utkanten av den store svingen Glomma gjør rett før Sarpefossen. Blant "meiterne" kalles plassen Særpern, men lokalbefolkningen kaller stedet Tarris. Ved siden av stor Vederbuk blir det også tatt en del stor Stam opp til 2500-26000, Brasme opp til 2600( her tror jeg nok det finnes betydelig større fisk), stor Mort opp til 600, bra Gullbust. Man kan vel også regne med at mulighetene for stor Rovfisk også er tilstede bare noen gidder å prøve, ål finnes også her. Plassen er ikke lett da det til tider er mye vegetasjon både i vannet og nært land, selv om det høres rart ut er det greiere å få inn tackelet med fisk på enn uten?! Mye strøm i alle forskjellige retninger gjør også sitt til å forverre fisket. Men man har jo tilpasset seg og det er ikke så slitsomt å fiske der nå, som det var i starten.

Mye steiner, gamle sykler, biler osv i vannet tilsier uansett at man bør være rustet med noen ekstra blysøkker eller swimfeedere sli at man slipper å avbryte turen tidligere enn man må.

Utstyret bør jo selvfølgelig også tilpasses forholdene. I prinsippet bør vel alle stenger fungere greit til dette fisket. Det som er viktig er at stengene har ryggrad og gir god nappindikasjon. Skal man kunne kaste tunge feedere fylt med for og andre godsaker stiller jo også dette en del krav til stang og snelle. Selv bruker jeg en Kevlex fra Fox som regel med en 4 eller 5 oz karbontupp og en Shimano i 4000 størrelse

påspolt Big Fish Monoline 0,29 helt til endetackelet.

Søkker/Swimfeedere; 90% av mitt fiske foregår med swimfeedere. Swimfeedere med en vekt på 30 til 40 gram funker fint på lav vannstand, under flommen har jeg ikke fisket så mye på plassen, men kan tenke meg at det er en del stevigt. I senere tid har jeg dog erfart at tradisjonell foring også funker. Man kan bare ikke fiske så langt ut som man tidligere gjorde. Dette tillater fiske med bly og mer strømlinjeformede tackel som ikke snagger seg så lett. (Skal testes mer). Når det gjelder swimfeedere har de gule som Avkroken selger funket veldig bra for meg. Det viktigste er at de holder og at ikke blyet sitter godt nok fast til plastrøret. Testet noen nye Jørgen hadde fått tak i her om dagen og de sugde major. To kast og mistet bly. Det enkleste er vel kanskje å lage slike åpne swimfeedere selv av et stålrør som blir kuttet i passende lengder med en splittring eller/og swirvel man kan feste sena i.

Krok; Når det kommer til krokvalget er min favoritt noen kroker jeg fikk av CB til uttesting, størrelsen tilpasses her som under andre typer fiske agnet. Mitt favorittagn er brød/skorpe og da lander man fort på kroker i enerstørrelse. Vederbuken er stor i munn så store kroker er generellt ikke noe problem. Under duppfiske i Seut med maggot som er et mindre agn har både 16 og 18 krok blitt brukt og ingen problem å taue kilosfisk på 16 krok heller. Sirkel har aldri blitt prøvd av undertegnede, da det er et aktivt fisk med store tunge tilslag, og de krokene en har brukt funker bra.

Tackel; Et enkelt paternostertackkel med lengste senebiten til feederen og en fem centimeter kortere senebit til kroken. Personlig føler jeg dette er det som gir minst trassel og man risikerer ikke at kroken henger seg i feederen og ikke fisker. Delte meninger om dette som alt annet. Kjører hovedlina helt igjennom til kroken og bruker nylon med litt dårligere bruddstyrke til feederen/blyet. På denne måten mister man heller søkket/swimfeederen enn en eventuell storfisk. Og ryker sena ryker forhåpentligvis den tynneste slik at fisken slippe å slepe rundt på en swimfeeder, mens den venter på at kroken skal verke ut.

For; pga den forholdsvis sterke strømmen er den største usikkerheten hvor foret blir av etter en liten stund både det fra swimfeederen og fra en eventuell grunnforing. I stille vann og feederfiske ville jeg brukt et svært aktivt for som spredde seg ved bobling og brusing slik at det lokket så bra som mulig. På denne plassen ønsker jeg å oppnå det motsatte siden strømmen er såpass sterk. Et tungt godt luktende for som blir liggende så lenge som mulig på plassen. Av leverandører imponerer Sensas meg. Swedbait. Triana, Van den Eynde og Sensas er produsentene jeg har prød og Sensasforet skiller seg ut som det klart beste. Siden dette er et ganske dyrt for vil nok mange mene at dette er overkill. kan nok være enig i dette til en viss grad. Men har jeg dette foret i feederen er jeg i hvertfall trygg på den delen av fisket. Slik lager jeg mitt favorittfor til denne plassen: Starter med ostemasseforet og tilsetter Kjeksmel, Pv1 og Hampfrømel dette er er kjente storfiskingredienser som også binder foret godt og gjør det tungt. Kokte Hampfrø er også en slager å ha i foret, men da dette må kokes på forhånd har man ikke alltid dette tilgjengelig. Blander først det tørre godt og tilsetter deretter vann litt og litt til man får ønsket konsistens. Venter 15-20 min slik at vannet får trekt inn i foret og fukter igjen til jeg har et forholdsvis fuktig for. Deretter blir jord og sand tilsatt, tilsetter dette for å få et tyngre for som forhåpentligvis blir liggende på fiskeplassen og som ikke befinner seg i Fredrikstad før man får sagt Vederbuk. Til sist tilsetter man det man ønsker av partikler i foret som Mais og Hampfrø. Voila.

Annet utstyr; Ingen er vel mere prylbøger enn meitere men noe av det man virkelig trenger er en god stol å sitte i, Bancksticks/Jordspyd til å feste karpesekken i og som stanghviler, sprettert til å skyte ut for med(hvis man velger å supplere det man har i feederen), krokløsner, veienett og en karpesekk. karpesekk eventuellt et keepnett er en god greie da storbuken sjelden kommer alene. Greit å putte fisken i nettet, benytte seg av godbettet og veie og fotografere fisken etterpå. En god vekt og fotoapparat er jo også et krav om man har tenkt til å melde inn fisken til diverse konkurranser. Og ikke minst er det jo gøy å vite hvor stor fisk man faktisk har fått. Ved ustabile værforhold er en brolly eller stor parasoll et pluss, godt å sitte tørr i T-skjorta men regnet øser ned. Ja ja nok om utstyr nå over til selve fisket.

Søndag 9 Juli 2006

Dette er dagen da min største Vederbuk ever kom på land. Ikke lang tid i forveien hadde jeg fått en på 2670 gram

...130720061507jPxLro47Dqnkgm4Prh.jpg?30

og forventningene var på topp. Trodde vel strengt tatt ikke jeg skulle toppe denne, men så skjedde altså. Da jeg noen dager i forveien hadde fått vite at dama skulle få besøk ble de nødvendige avtaler gjort med fiskekompis Jørgen. 1800 skulle vi møtes, grunnet mitt ry som Grillmester ble jeg altså noe forsinket og ankom Tærris noe over 2000. Satt og skravlet litt med Jørgen som satt på sin sedvanlige plass, vi hadde begge trua. Tuslet litt bortover og fant en plass som så lovende ut. Utstyret ble rigga, for i feederen og det gikk ikke mer enn 1/2 minutt før det nappet. Det var som Jørgen hadde advart meg om, Morten var i støtet. Prøvde med forskjellig agn; brød, boosted brød, mark, mais osv ingenting hjalp etter 1 min var kroken renset for agn. Ofte noe av problemet med fisket her når man bruker brød småfisken rensker kroken i løpet av kort tid. Derfor har jeg i år også hatt på en liten plastmais som sitter svært godt på kroken ved siden av brød. Ved å gjøre dette har jeg latt agnet ligge ute litt lenger hver gang og tror også effektiv fisketid har økt. Rett og slett en forsikring om at man har noe på kroken i tilfelle godfisken skulle svømme forbi. Bestemmte meg for å gjenta en strategi som funket godt sist gang. Foret ganske heftig med grunnfor i blandet mye mais både for å mette småfisken og sørge for at det ble liggende igjen for og mais til den store fisken eventuellt bestemte seg for å komme inn. hvis det ikke er nok mat på plassen svømmer den fort videre. Faren er jo selvfølgelig at man lokker inn så mye mort at problemet blir større. Heldigvis gikk det bra denne gangen også og morten roet seg. Troen på at det lå for på fiskeplassen var også der og spenningen steg.

Etter en pause i regnværet så jeg bestemt en fisk som var oppe nede ved stolpegjerdet, fortalte dette til Jørgen som lurte på om det var en mort. Jeg har sett Mort i dag jeg og haha, gutten begynte tydeligvis å bli frustrert over Morten. Ikke lenge etter hadde jeg et klart Vederbuknapp. Ofte napper Vederbuken så frenetisk og bestemt at man skulle tro det var Draugen selv som hadde bestemt seg der nede i dypet. Mens andre ganger er det bare et lite drag/sitring i stangtuppen, gjelder å tippe rett. Når skal man gi tilslag når skal man la være. Tilslag ble gjort men for sent. Vet det er en del som fisker med to stenger, selv liker jeg å fiske med en stang, og en hand på stanga hele tiden slik at tilslaget blir gitt raskt når fisken napper. Tilslaget er noe av det mest spennende med dette fisket; sitter den er den stor?

På med agn og uti igjen på neste napp sitter den. Under dette fisket har jeg sjelden opplevd at kroket fisk slipper selv om det har skjedd. Opp kommer en flott Vederbuk på 1920 gram, turen er reddet allerede.

130720061406om2qEs3qhO3lWGRjD6.jpg?26

Glad og fornøyd roper jeg på Jørgen som bevitner veiing og tar et par bilder og deretter glir fisken tilbake i sitt rette element. Ny skorpe, litt boosting og uti med den. Går ikke lenge før fisk nr 2 er på land, denne blir ikke veid , men sluppet raskt uti karpesekken, kanskje er det flere der ute.Fisken ble senere veid til 1980 gram.

1307200615037uXnYYdHFWFxhaRm6S.jpg?81

Ny skorpe og joda der var det jammen en til, tilslaget sitter og det svarer med tung dunking nedenifra strømmen. Etter en kort men hektisk fight hvor nervene er i høyspenn glir en stor vederbuk i håven. Svette, klamme fingre plukker ut kroken, nullstiller vekta med veienettet på og vekta viser 2710. Ny pers skriker jeg til Jørgen som kommer til med fotoapparat. bestemte meg for å plassere denne også i sekken siden det fort kunne stå mer fisk der ute. En god vekt skulle sikres først, vekten pendlet mellom 2680 og 2690, tok et bilde og bestemte at det fotoet viste skulle bli vekten det ble 2690. Veide den en gang til og siden vekten nå også pendlet mellom 2680 og 2690 ble vi enige om at min nye pers var 2680 gram.

Her er bilder:

Beviset:

130720061533gBJGKQQyTJSJiJwpgF.jpg?39

Fisken på 2680:

130720061556iISD8pQxpNI6QHsgvg.jpg?8

Gjenutsetting:

130720061522IIdD5BhGAb4SUXlfhh.jpg?71

Her står fisken og kommer seg før den svømmer videre:

130720061538G63ckZlsLNZ1fSRH5C.jpg?24

Her er fisken på 1920 i tospann med den på 2680:

130720061550DYeXlLlwBoalkUYV7a.jpg?61

For en fisk, jeg var i himmelen. Ble ikke mer enn dette, men turen, vederbukfisket og forsåvidt hele sesongen er nå reddet.

På tre turer har jeg altså fått 4 buk med vektene 1920, 1980, 2670 og 2680. Rimelig drøy uttelling i min verden da jeg mener all buk over 1800 er fin fisk. Sier tre turer fordi jeg var ute en tur og teste i går også, ble ingen buk, men en fin stam på 1860 og tre brasmer med største like over 2500, den største hadde forøvrig også vært klar pers, men grunnet et tvilsomt krokfeste får persen min på Brasme stå til senere. Men at dette er en plass hvor jeg fort kan bedre den er helt sikkert. Kanskje er det bare flaks eller kanskje har man lært noe. Det som jeg har gjort noe annerledes enn tidligere år er for det første at jeg fisker nærmere land med en bedre kontroll på fisking og foring. Forer hardere(tror det er vanskelig å overfore denne plassen, i hvertfall ikke når det er store mengder med stor mort tilstede). Uansett gøy å lykkes.

Grunnen til at jeg la ut mine egne og forsåvidt også fiskekompisers erfaring med dette fisket er at jeg mener flere bør prøve sportfisket etter denne arten. Det er morsomt det er lett tilgjengelig og man får fisk. På plassen som er nevnt er kanskje ikke det beste stedet å starte da det kan gå 10 turer før man får en anstendig fisk eller kanskje får man ikke i det hele tatt og er vel en typisk enten eller plass. I sin enkleste form trenger man en slukstang søkke og krok og en boks mais for å nyte denne arten, hverken mer eller mindre. Selvom enkelte av oss liker å eksperimentere oss i hjel er ofte det enkleste det beste. Gå ut og prøv. Til slutt en oppfordring til folk som får stor vederbuk. Stor vederbuk er sjeldent og ingen god matfisk selvom noen sikkert påstår noe annet. Skal man produsere maggot eller ha fisk til katten avliv kilosfisk i stedet for de store. Fisket i Tærris har vært nede i mange år og er nå på vei oppover. Det er en liten bestand av stor fisk som er svært sårbar og som ikke tåler at individer taes ut. Tenk på dette når du drar og fisker Storbuk og forsåvidt andre arter, ha med veienett evnt en fuktet plastpose. C&R lønner seg, er nok en viss sannsynlighet for at hadde jeg bedrevet C&K hadde jeg endt opp med en Storbuk i stedet for to. Fiskene var like lange 54cm og temmelig lik vekt. Å sette ut fiskene og se disse gli tilbake i sitt rette element gir en god følelse og ikke minst gode bilder

Har tatt en god del bilder som skal bli lagt til, emn det kommer i løpet av dagen, syntes det var på tide å få ut noe siden jeg hadde lovt rapport.

Skitt fiske til dere alle og takk for gratulasjoner...

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny pers. Siden du er kjent i området. Har du prøvd å fiske på Lislebystranda? JEg har tatt en del pen fisk der. Engang jeg og en kompis fisket der, tro det eller ei, så trur du ikke kompisen min fikk en laks på lit over 2 kg!!! det er helt utrolig når du tenker på at vi fisket med mark etter stam, vederbuk og mort!!!

Endret av ravanus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet !!

Artigt å lese om folk som delere med seg av fiske tips :rolleyes: ...

Har du papir bilder av fiskene ?? Om ikke kan jeg da printe ut ??

Vi trenger bilder av " Ordentelig" fisk i M&M :D

Selvfølgelig ikke noe problem dette Morten bare print ut og bruk det du vil ha du har forsåvidt flere bilder av de samme fiskene også har jo Jørgen noen bilder av et par 2,5 fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.