Gå til innhold
Fiskersiden

Tangkvabben som ikke så på VM finalen. (mulig ny NR).


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Det var egentlig tid for å sige ned i sofaen med en øl og se på VM finalen i forball, men på vei til kjøleskapet så jeg at forholdene var perfekte for å fiske tangkvabber. Høyvann og stille sjø......... :P

"Jeg skal bare ut å fiske litt" sa jeg til kona mens jeg grep fleezegenseren.

Hun påpekte at jeg hadde fisket masse makrell tidligere på dagen og at vi ikke trengte mer mat for øyeblikket

"Microfiske" sa jeg og fikk så vidt med meg hoderistningen og det vanntro blikket før jeg stupte ned i kjelleren og grep stanga som junior brukte da han var tre år gammel. I fryseren fant jeg tre reker, det gjaldt å ha masser av agn i bakhånd ;)

Vel ute i hagen kunne jeg bare konstantere at vår herre hadde åpnet slusene, men regn har vel aldri hindret en ivrig fisker

Som en indianer på jakt snek jeg meg langs svabergene. I det klare vannet kunne jeg se flere tangkvabber forlate det åpne beltet med rur helt i overflata og skynde seg ned i det beskyttende tangbeltet. Utrolig godt syn på disse småfiskene, men så har de jo også øynene festet helt på toppen av hodet. :blink:

Fremme ved favorittstedet forte jeg opp med en og en halv reke som jeg smuldret mellom fingrene. Det regnet tett og det var ikke lett å følge agnet med øynene. ;)

Etter en drøy time på huk i regnet begynte jeg å bli bløt i baken. Fangsten så langt hadde blitt en grønngylt og en liten tangkvabbe på 15-20 gram. Kanskje alle de voksne kvabbene satt under steinen og så VM finalen? :huh:

Jeg hadde tenkt å gi meg da jeg så en skygge under steinen like ved, agnet ble firt forsiktig ned og bare et minutt seinere var fisken på land. Det var et beist av en tangkvabbe (hvis en kan si slikt om fisker på rundt 15 cm). Den var utrolig tykk og helt vill. Da jeg skulle fjerne kroken fra kjeften dens benyttet den anledningen til å bite meg flere ganger i fingeren. Det gjorde faktisk ganske vondt......... :D

Tangkvabben ble lagt i en bøtte med vann og fraktet hjem i kjelleren der den ble veid og fotografert. Den var 59,8892 gram tung. Mens kvabben koste seg i akvariet jeg har laget for å fotografere slike fisk, var jeg en kjapp tur inne på internett og så at Norgesrekorden på tangkvabbe sansynligvis var på 48 gram. B)

Kanskje ny Norgesrekord!! Her måtte det fotograferes mer og vitner skaffes. En telefon til en god kompis borti gata ga ikke resultat. Hva var vel norgesrekord på tangkvabbe mot en VM-finale???? :o

Til slutt fikk jeg tauet inn to som gikk tur i regnet og fisken ble behørig veid og fotografert.

Kona måtte le litt, men koste seg med Evita på TV og var vel bare glad til at ikke gubben skulle se VM finale. :lol:

Og hovedpersonen tangkvabben, hvor ble den av? Jo, den ble ikke stappet i fryseren men satt fint tilbake ved steinen sin slik at den kunne få med seg siste omgang av fotballkampen mellom Italia og Frankrike.

Her er dokumentasjonen:

Kvabbe blir målt.

7999_s.jpg

Kvabbe blir veid.

7998_s.jpg

Kvabbe har pause i akvariet.

7997_s.jpg

Den stolte fisker med fangsten. Neste gang skal jeg taue inn noen turgåere som ikke kutter skolten av sine fotomotiv :P

7996_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Grattis med monsterkvabbe. Og C&R? Herlig. Veldig bra rapport også, her justerer vinden sikten på microfiske ned til det små og umulige.

VM i foppal utvikla seg til thaiboksing, ikke mye å se på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med monsterkvabbe. Og C&R? Herlig. Veldig bra rapport også, her justerer vinden sikten på microfiske ned til det små og umulige.

VM i foppal utvikla seg til thaiboksing, ikke mye å se på :D

Takk for det.

Ja, C&R . Dreper ikke fisk som jeg ikke skal spise og denne var nok litt seig tenker jeg ;)

Dessuten blir den sikkert enda større til høste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knalltøff NR, Ålekvabben ser jo bare helt rå ut :D Flott rapport, god lesing på morgenkvisten før jobb.

Hvor dypt ned levde denne skapningen, rett ned i tangen eller noen meter ned?

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knalltøff NR, Ålekvabben ser jo bare helt rå ut :D Flott rapport, god lesing på morgenkvisten før jobb.

Hvor dypt ned levde denne skapningen, rett ned i tangen eller noen meter ned?

TANGKVABBEN lever helt i overflata :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Legger like godt til litt fra fishbase, redigert tekst. Har den nye nrekken også potensiale til å bli grundig slått?

Max. size: 30.0 cm TL (male/unsexed; Ref. 5981); max. reported age: 10 years

Environment: demersal; non-migratory; marine; depth range 0 – 8 m

Importance: fisheries: of no interest; aquarium: public aquariums

Morphology: Skin naked and slimy. No tentacles on the head. Dip in the middle of dorsal fin. Variable coloration

Biology: A resident intertidal species with homing behavior (Ref. 32612) found in shallow waters of rocky coasts. May remain out of water under rocks or seaweeds (Ref. 31184). Mostly active at daytime during high tide. Feeds on small benthic invertebrates, especially gastropods, barnacles and amphipods, and algae. Breathes air when out of water (Ref. 31184). Oviparous (Ref. 205). Eggs measuring 1.5 mm (Ref. 35388) are demersal and adhesive (Ref. 205). Spawning takes place in April - August (Ref. 35388)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger like godt til litt fra fishbase, redigert tekst. Har den nye nrekken også potensiale til å bli grundig slått?

Kanskje det finnes tangkvabber på 30 cm, men slike har jeg aldri sett :D

Denne jeg fikk nå er oppimot den største jeg har sett, men så har jo ikke jeg sett så mye da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.