Gå til innhold
Fiskersiden

Øyern i går med en h******* fangst


pikewallis
 Share

Recommended Posts

Øyern 16.06.06

Ikke så lett å veta hvor man skal begynne på en slik tur, normalt er det vel å begynne med starten på en fisketur men nå skal jeg gjøre det totalt motsatte.

Slik ser man ut når man har vært på Øyern å hatt sitt livs fiske.

17062006140958gjL2agM9G2EQ.jpg?43

på dette tidspunktet hadde vi på en måte fått nok, vi hadde faktisk mort igjen, men etter å ha vært med på et gjeddefiske uten sidestykkke (i vårt liv) så blir man faktisk satt helt ut.

Thilesen har fisket i dette vannet i 20 år og har ikke vært med på den tettheten av stor gjedde (1 meter eller lengre) som vi opplevde i går.

Fiskeutstyret får virkelig juling under en slik tur.

Dette er takklet til Thilesen etter å ha landet ei gjedde på 120 cm :)

17062006140958m6pY8RtPidSm.jpg?36

17062006140957EBC4vvXUKTqG.jpg?91

Men skal vi da hoppe til starten av turen, vi hadde en veldig laidback holdning til denne turen, det var kosen som skulle stå i fokus.

Vi tok med ei dorgestang hver og ei meitestang + at Thilesen hadde med seg ei lite til balansepilkfiske mens jeg hadde med meg jerkstang.

Jeg hadde kjøpt inn rosepapptallerkner og stettglass og partyhatter + god mat og godt drikke.

Vi lastet opp båten satte i all elektronikk fylte litt bensin og satte kursen utover på Øyern.

170620061409196yOx2HJP2lRb.jpg?78

Vi var og på usedvandlig godt humør.

17062006140919lIJ54W439mC8.jpg?99

og når man ikke tar verden så høytidlig er det greit med partyhatt på Øyern :D

Thilesen ville prøve seg på litt abbor først, mens jeg tok fram jerkstanga og bulldogen.

1706200614091984Ep37JXu334.jpg?85

Vi skulle bare la oss drifte over noen dype områder.

På dette stedet ble det ikke noe annet enn en følgefisk, men den var til gjenngjeld en flott fisk.

Lurer på om det var et tegn på hva vi hadde i vente, synes faktisk den så på meg å blunka i den den snudde og vente ned mot dypet i igjen. Var liksom så han så SKITT-FISKE gutter.

1706200614091967qgD11fs5x9.jpg?18

Vi flyttet oss litt nordover i vannet til et sted der det er noen dype kulper en kulp som er ny for året.

På Øyern så er det slik at under flommen så kan det graves ut nye små undervannelver og ny dyphøl som fisk ofte sammler seg i.

Thilesen var forsattt mest hissig på abboren.

17062006140919VmEagia13HK7.jpg?13

Det som slo meg nå var et Thilesen enda ikke hadde prompet, noe han har for vane til å gjøre.

Tenkte ikke så mye mere over det, men så slo deg meg at kanskje dette også var et tegn, på lik linje med gjedda som blunket til meg. Vi var også veldig avslappet begge to. Thilesen er vel alltid rolig, mens jeg har en tendens til å være litt her og der. :D

Men frem til nå hadde jeg oppført meg bra.Jeg satt fast baits jeg ikke brukte så de ikke hang og slang, og jeg hadde lagt sekker og unyttige ting bort slik at de ikke kom i vegen, hvis vi skulle få en fisk eller to. :o

Men denne glimrende oppførselen skulle endre seg totalt og nå vet jeg ikke helt om Thilesen tørr å ta med meg på tur igjen.

Det jeg gjorde nå var å binde opp het helt vanlig takkel med en otersvivvel, med sene til et søkke og litt sene og en fortom ut til mortagnet.

Noe som hvis skulle vise seg å være lurt.

Thilesen satt å kose seg med en munkholm mens jeg hadde begynt å grave litt i GT ( jeg skulle værken kjøre båt eller bil i dag)Så plutselig sette det i gang, snøre mitt begynner å bevege seg bortover, jeg løfter stanga forsiktig og gir et godt tilslag FAST FISK og i det det høgg så slapp Thilesen en, det var som at der gikk start skuddet.

17062006140919lsV2qej1M4jy.jpg?3

Den fisken var stor der den gikk frem og tilbake i dypet, men så i neste sekund kom den som en prosektil igjennom vannet. Jeg begyne å skrike høyt at nå har jeg bikka 10 kg og jeg kjente at kroppen stivna, Thilesen gav meg innstrukser mens jeg holdt meg for øya.

Jeg var så sikker på at denne var over 10 kg.

Denne fisken var usansynlig sprekk og det tok meg ca 6 minutter før vi fikk den i hoven.

7200 gr (100cm)

170620061409198SPfpxKSiDOn.jpg?73

Stemningen i båten var hyffsad bra nå.

Etter en liten skvett med GT og en liten pustepause vippet jeg ut en ny mort, satte stanga i stangholderen og tok tak i jerkstanga. Stanga var ladd med en big bandit.

Det var ikke mange jerka, før det sa bang igjen FAST FISK og denne var også stor. Denne gikk også frem og tilbake og dro ut godt med line. Den ble kjørt noe hardere, og vi brukte ikke så lang tid. Når jeg så denne for første gang var jeg 100% sikker på at jeg hadde bikket 10kg, jeg skrek og hyla at denne måtte vi få opp i båten.

9000 gr (102cm)

17062006140920dc7AJ7m3w84K.jpg?56

Fy i h******** hva er det som skjer og i det jeg skulle sette meg å puste ut begynte snøre til Thilesen og bevege seg, han tok stangen opp forsiktig, gjorte tilslag FAST FISK dette var også en spreking som ikke ønsket å hilse på oss, men detmåtte den. Etter en flott fight landet Thilesen denne på

6000 gr (100cm)

17062006140920d8Ui4jEVMxRJ.jpg?96

mangen var nå i orden igjen, det smalt som et lite kinaputtbelte :D

På ca 10 minutter landet vi tre gjedder på en meter eller lengre.

og nå begynte jeeg å bli satt helt ut, nå hang det beit å dingle, telefon her bilder der, pust i bakken her.

Rett etter på gikk det fisk på morten til Thilesen igjen, dette måtte være tvillinbroren.

6000 gr og 101 cm lang

170620061409204PIc5rDq1q2C.jpg?19

Thilesen var forsatt en rolig kar, men da det smalt til på balansen så jeg at han til og med begynte å svette å få litt rare miner i ansiktet. Denne var også en spreking.

På 0,12 sene og en ikke alt for stor stang så ble dette en stor utfordring.

17062006140920T6225Me4V44P.jpg?23

og opp kommer en på 5500 gr (96 cm)

170620061409202cGN7aoo6tVE.jpg?25

Så blir det stille i noen minutter men så ser jeg snøret på stange mi begunner å gå,løfter forsiktig som vandlig og gjør tilslag FAST FISK og dette var ogås en stor fisk og den setter i gang med en helvetes fart og jeg klarer ikke å holde i mot og pang der gikk lina tverrs av. Kunne det ha vært min tjangse for 10 kg's i dag.

Nå bytter jeg til trollingstangs som meitestang og setter på et nytt takkel. Binder og og alt går greit.

Setter på ny krok og ny mort, tar tak i stanga for å slenge ut, men i svarte hvor var kroken og morten ;)

jeg tittet ned å der lå den jo både krok og bort satt i en forteom, men da i en fortom som la tilfeldig hvis i båten og ikke den jeg hadde knytt på stanga. Uff dette var ikke bra, og skavl gjorde jeg også.

Etter å ha fått festet kroken og agnet på rett fortom vippet jeg den ute igjen, og det skulle ikke ta et minutt engang før det var fast fisk, og nå mine damer og herre, dette var også en jævel av en fisk. Jeg tok som alltid opp stanga veldig forsiktig gjør tilslag og FAST FISK og en klin galen fisk.

NÅ FOR F*** denne var større en den på over 9 og den var større en den jeg tok i vinter på 9750 skulle jeg nå endelig lykkes. Jeg skalv sleit med pust hyla ja alt man sikkert ikke skal gjøre.

Men for en enklet gjeddefisker fra Kongsvinger som har jaktet etter den på over 10 i bare et halvtår så ble dette nesten for mye.

Altså nå hadde jeg en på 7200 gr og en på 9000 gr og så dreiv jeg å kjørte på noe som var større og dette har skjedd på under en time. Tror det er flere en meg som hadde flippa litt ut.

11000 gr (107cm)

YES YES YES YES YES

17062006140920N2166T6Gk51S.jpg?93

Jeg viste ikke om jeg skulle le eller gråte eller hoppe ut av båte eller hva. Thilesen var også nå helt i hundre, men litt fortvila også etter som jeg nå hadde gått forbi han på gjedde størrelse.

Nå hadde jeg nesten fått nok og nå ble det faktisk litt rolig også.

Fikk en rundt 3 kg det samme gjorte Eivind. Vi bestemte oss for å flutte litt igjen.

Og nå var dett tid for thilesen show. Han står å snakker i telefonen da snøre begynner å gå.

Han løfter stanga sakte lar den få gå litt og pang tilslag og FAST FISK og igjen et beist.

Denne var heller ikke noe lysten på å komme opp i båten, men etter en stund måtte den gi tapt.

Denne fikk vi desverre ikke veid men lengden (120 cm) forteller at denne lå nok mellom 10 og en halv til kanskje 12 kg.

17062006140920tsDNl28k35LA.jpg?41

Du Eivind du er f*** meg ein kjernekar og tusen takk for en uforglemmelig tur og at vi i tillegg ender på en flott fest etter på var jo på en måte prikken over i en.

At vi i dag sikkert er litt rustna så tror jeg vi kommer oss over det.

I h******* for en fisketur, at så mye pen gjedde skulle stå på et område og at vi skulle lykkes til de grader med mortefiske (som jeg alldri har prøvd før) var bare helt utrolig.

Må takk Espen for morten og så vil jeg tro jeg får et takke brev fra Telenor, brukte noen kroner på og ringe.

Om jeg noen gang for oppleve et slik fiske igjen betyr ikke så mye etter som jeg nå har gjort det.

En stor takk til alle baitlagere og ikke minst Gud forde han skapte både gjedde og mort.

Og en stor takk til min kone som jeg er så glad i, fordi hun tålmodig lar meg fiske veldig mye

Og til slutt en stor takk til Gjedde som lot seg lure.

Og ikke minst en takk til Thilesen.

ps kan være en del skrivefeil, men jeg har det litt travelt skal på båttur på Oslofjorden med jobben skal vel bruke kvelden til å snakke om gjedda

Du til slutt en stor takk til FS siden som har gitt meg gode venner og en innsikt inn i fiskeverden jeg alldri hadde fått hvis jeg ikke hadde brukt disse siden.

Over og ut fra Walmann !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Situasjonsrapport: Walmann har hatt største følgefisk (egen premiereing for største følgefisk visst) og Thilesen hadde på en gjedde som slapp taket ved båten. Walmann jerker (som om det var overraskende) og Thilesen kjører balanse. Det ligger an til noe spennede prosjekt-lignende utover kvelden, så følg med for rapport (Walmann-style) i morgen eller natt....

Walmann rapporterer 7,2 kg og 100 cm gjedde på bottombouncing. Thilesen kjører partyhatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:01 - Walmann fikk den metersgjedda, men etterpå har det blitt metersgjedder i bøtter og spann - de har sluttet å veie fisk på rundt 4 kg nå - eksperimentet til Walmann fungerer så det holder... - kalasfiske er vel en passende betegnelse. Jeg slår snart av tlf her - de ringer jo hvert 5. minutt og melder om ny gjedde på 5 og oppover - mangler bare litt på å runde 10 på største til nå - tror Erik er rimelig klar for å bryte 10-kilosgrensen nå. Den som holder ut får se....

21:14 - DER VAR DET GJORT!!! Får muligens et mobilbilde snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6994_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2819/6994.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Total lengde er 107cm

+ nå har Thilesen også brutt 10kg-grensen med god margin. (Denne var 120 cm) Dette var den 8.gjedda på over meteren i kveld!!!!

Beklager foreløpig dårlige mobilbilderog litt sparsom info, men litt av moroa blir å vente på den fulle og hele Walmann-rapporten med bilder og trallalllallla i kjent Walmann-stil.

(Jeg synes dette er vanvittig moro da Erik har hatt så vanvittig lyst på gjedde over 10 og var svært nære på isfiske med 9750 i vinter + at jeg har en liiiiiiten finger med i spillet her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis der er noe i denne verden som kan kalles synnsykt fiske så har jeg og Thilesen opplevd det i kveld.

Hvis vi ikke har regnet feil så har vi minimum 6 gjedder over en meter, og dette skjedde i løpet av 1 1/2 til to timer.

17062006030841kmMU53y2G3Te.jpg?21

hva slags foto redigering bruker du på pc`n?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.