Gå til innhold
Fiskersiden

El-Motor for 2800


Tørrflua
 Share

Recommended Posts

Vurderer å selge min Motor Guide 46 el-motor, da den er litt for stor til mitt bruk.

Den har propell med 3 blader.

Den er kun brukt 2 ganger.

Pris ferdig prutet 2800 kr.

Kan hentes/ sees i Hakadal eller på annen måte etter avtale.

Får jeg ingen respons nå fortsetter jeg å bruke den selv. :D

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å selge min Motor Guide 46 el-motor, da den er litt for stor til mitt bruk.

Den har propell med 3 blader.

Den er kun brukt 2 ganger.

Pris ferdig prutet 3000 kr.

Kan hentes/ sees i Hakadal eller på annen måte etter avtale.

Tørrflua

Er rimelig grønn på el.motorer. Men hva vil denne motoren tilsvare i en vanlig påhengsmotor 2-takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig grønn på el.motorer. Men hva vil denne motoren tilsvare i en vanlig påhengsmotor 2-takt.

Ikke sikker selv, men mener den var på 280W. Ca. 23 kg i skyvekraft. Blei for kraftig til mitt bruk.

Legger ved en side der det står litt.

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...guide&noImage=0

Motoren er kjøpt i sverige.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt et biltemabatt. som tåler 45graders helling til 350kr. det er et 30 Ah batt. Ved kjøring på trinn 4 holdt sikringen på 30A. Fisket fra 0400 til 1100 på fredag til lørdag. Måtte ro de siste 100 meterne. Har også ekkolodd på dette batteriet. Motor har da blitt brukt til forflyttelse og ikke dorging, men flytta oss mye. Til dorging ville jeg ha gått for 60Ah.

Tørrflua

Kjøpt et biltemabatt. som tåler 45graders helling til 350kr. det er et 30 Ah batt. Ved kjøring på trinn 4 holdt sikringen på 30A. Fisket fra 0400 til 1100 på fredag til lørdag. Måtte ro de siste 100 meterne. Har også ekkolodd på dette batteriet. Motor har da blitt brukt til forflyttelse og ikke dorging, men flytta oss mye. Til dorging ville jeg ha gått for 60Ah.

Tørrflua

Fikk ikke linket siden, men her er litt info om batteritypen.

Biltemas SMF-batterier er helt tette og vedlikeholdsfrie. De fås i en rekke forskjellige utførelser og modeller, som passer til forskjellige fritidsformål, båt, campingvogn, bobil, snøfreser, plentraktor m.m. Batteriene bygger på kalsium/kalsium-teknologien, de har lang levetid, de er vedlikeholdsfrie, og de er utstyrt med en spesiell type ventilasjon som minimerer risikoen for at damper kan trenge ut. SMF-batteriene lades på vanlig måte, og ladingen holder lenger enn i et konvensjonelt batteri. Batteriene er dessuten utstyrt med innebygd ladeindikator som viser statusen. Huset er av forsterket polypropylen, utstyrt med praktisk bærehåndtak og integrert flammebeskyttelse. Ingen risiko for syrelekkasje (maks. 45° helling). Meget stor holdbarhet mot vibrasjoner, slag og støt. Batteriene fås kun som 12 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ser SMF-batteriene kommer i forskjellige utgaver:

Marin, campingvogn, bobil

Fritid

Snøfreser, plentraktor etc.

Hvilken bruker du? Og vet du om disse batteriene er veldig tunge?

Att de har delt dem inn i grupper, er nok pga størrelse. oppbyggningen av de er nok lik.

Dersom jeg skulle ha gått for en annen type ville jeg ha tatt gelebatteri. Det batteriet jeg kjøpte har disse fysiske mål, nr, og pris. : 30 205 x 132 x 185 mm 80-2302 349,00 kr

Og veier fortsatt ca 8kg fulladet. :) Gabrielsen.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en såpass kraftig motor ville jeg gått for et batteri på minimum 100 Ah. Hvor mange utladningssykler et batteri tåler avhenger i veldig stor grad hvor mye utladet det blir. Vanlige fritidsbatterier bør ikke lades ut mer en til ca 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv den beste blybatteriteknologien som finnes Concorde AGM batterier bør ikke lades ut med mer enn 80%. Et vanlig fritidsbatteri som lades helt ut er knekt etter noen 10 talls cykler. Jeg har selv tatt knekken på 2 110Ah fritidsbatterier med elmotor selv om jeg aldri ladet dem helt ut før jeg kjøpte Concorde. Sulfatering som er det som knekker et batteri starter allerede ved 25% utladning som tilsvarer 12.4 volt. Husk også å lade opp igjen batteriet fortest mulig etter bruk for å stoppe sulfateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder blybatterier, ikke NiCd, NiMH eller Li-ion som brukes i oppladbart småutstyr. Alle disse har sine egne særtrekk om hvordan de bør behandles, men det blir det for langt å komm einn på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv den beste blybatteriteknologien som finnes Concorde AGM batterier bør ikke lades ut med mer enn 80%. Et vanlig fritidsbatteri som lades helt ut er knekt etter noen 10 talls cykler. Jeg har selv tatt knekken på 2 110Ah fritidsbatterier med elmotor selv om jeg aldri ladet dem helt ut før jeg kjøpte Concorde. Sulfatering som er det som knekker et batteri starter allerede ved 25% utladning som tilsvarer 12.4 volt. Husk også å lade opp igjen batteriet fortest mulig etter bruk for å stoppe sulfateringen.

Mener du da 12.4 V ved belastet batteri (driftspenning) eller ubelastet batteri (tomgangsspenning) ??

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.