Gå til innhold
Fiskersiden

6 sø'er på sære forhold i morges...


Tom fiskekasse
 Share

Recommended Posts

Var oppe klokka 0300 i dag, og det er like jævli hver gang.Men føler at det er dette som må til, for at man skal ha et ok fiske etter sjøørreten på denne tia av året.Det er nå en gang sånn at jo mer man lider, desto bedre fiske tror man at en får.

Fikk melding i går om at streiken ville fortsette i dag, og det var vel allerede da at en del av hjernen bestemte at i dag skulle det fiskes ! Andre viktige hjerneområder som er avhengige av søvn og hvile, hadde ikke noe de skulle ha sagt

Det bar ut med båten kl 0430, og jeg hadde knapt rukket å åpne øya, før jeg bivånet noe måkedykk ved en odde som har gitt meg mest sjøørrett opp gjennom årene.Kjørte båten raskt inn til ei brygge, og stillte meg på go-plassen.Denne dagen hadde jeg ikke behøvd å ta båten.Så til dere som ikke har båt, fortvil ikke: det er massevis av gode sommerplasser som nås ved hjelp av apostlenes disipler.

Det var ikke så mange vak å se, men det holdt for hjertepumpa mi.Det var en slapp fremtoning i vakinga, som hintet meg om et eller annet, men kunne ikke helt "sette koden" med en gang.Det kunne jo være larver av så mangt som drev pelagisk forbi odden.

Av gammel vane starta jeg med en mindre sildeimitasjon, og det var garantert at sjøørret hadde sett flua, men ikke funnet den interessant nok.Byttet etterhvert til en tangloppeimitasjon, men hadde vel egentlig ikke tro på at det var dette som var dagens rett.Fisket vel en 15 minutters tid med denne flua.Null respons, mens det fortsatte å vake forsiktig.Av og til kunne jeg se noen litt hissigere vak, men dette var mindre fisk

Det var da jeg kom til å tenke på noen sære forhold jeg har opplevd noen ganger: krill ? Var det en større stim med nesten gjennomsiktige Krill som ble beitet på der ute ? Det kunne være dette.Opp med flueboksen og på med en Krillimitasjon som har fanget bra med fisk under slike forhold.

Det tok ikke mange minuttene før mine antagelser gav resultat i form av hopp-og-sprett-og-sjo-og hei !

Den første fisken var helt krabilsk ! Her var det doble marer, flick-flacker, piruetter og saltoer i en salig blanding ! Vel fem minutter tok det så kunne jeg håve en knallrund blank en på 1,3 kg.

For å gjøre en lang historie kort(jeg må ned å c på VM fotballen nå-så dere forresten målet til Frings ? fantastisk !) ble det flere sjøørreter - 6 stykker i tallet, og alle tok den samme flua.Dette holdt på helt til ca 0700, og er noe av det artigste jeg har opplevd under sjøørretfiske i sjøen :D ! Når det hadde roa seg tok jeg en liten tur til krystallsteinen, men her var det dødt.3 av fiskene slapp jeg ut igjen, den ene på ca 1,5 kg.Følte at jeg hadde nok sjøørret i frysern.Men nå er det stopp ! Skal sove i noen dager nå, etter at den naturlige døgnrytmen har fått seg en real trøkk...

090620061528UysCzCVnJrPPtBcrdX.JPG?4

"Krillgodt"-en god krillimitasjon, som løste de sære forholdene som var i dag

090620061532ESaA8JW7JNb1bM9uJE.JPG?72

Sommersjøørreter på henholdsvis 1300, 1500 og 1600 gram.Alle som en var helt ville etter at de ble kroket.3 andre ørreter fikk svømme videre...

Ja, ja- da var det ned å se fotball igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.