Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig satt den!


Gjest Hugo
 Share

Recommended Posts

Gjest gjørs

Etter en lang eksamensperiode og uavbrutte kystmeiteturer, så var turen endelig kommet til storsatsingen på morten i Bymarka i Trondheim. Jeg har i lang tid prøvd å fått med SMS på tur, men han skravler usammenhengende om atomer, keramer og forskjellen på en siv.ing og Dr. Phil.

Vel, turen ble lagt til ett av de få vannene i Bymarka hvor de ikke har gjort helhjertede forsøk på å fjerne kilosmortene med nedtapping, garn og rotenonforslag. Vel fremme ble en duppstang med 2 grams waggler, quiver med paternoster og en karpestang med stålfortom rigget til. Dersom gjedda skulle forstyrre, så skulle den i det minste bli tatt opp og satt ut igjen på en dertil egnet plass.

For å se om det var fart i morten, ble et prøve kast med mais, brødkuler og mariekjekssmuler kastet ved kanten kjapt iverksatt. Småmorten overfalt agnene straks de traff vannflata. Troen på at de store også lever i beste velgående, tross oppfattelsen av at de er reinkarnasjonen av det vonde i midt-Norge, vokste seg stor inne i meg. Dette skulle bli det andre prosjektet jeg skulle snappe rett foran SMS. (ref. havmusprosjektet).

For å lettere kunne spotte de store og ikke minst gjemmestedene deres ble dertil egnede metoder tatt i bruk. Trøndersk mort-stalking på sitt beste.

Et par mindre mort ble raskt dratt opp og sluppet ut, bortsett fra en som fikk æren av å henge slapt under gjeddeduppen min. Så, etter flere timers hardt fiske, satt den på wagglerstanga mi. En hard kamp utspilte seg og fiskeren væter hendene for å gjøre seg klar til landing, da håven ikke var sammenskrudd.

Til slutt kan fiskeren betraktee sin fangst, i tro på at SMS ergrer seg grønn i innspurten av skoleåret.

Den aller største går fri enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puster lettet ut nå, trodde du hadde snytt meg for stormorten _også_. :) Havmusa er ikke glemt nei, selv om jeg fikk en kvelden etter sjøl.

Du var forresten på "feil" odde, en annen swim har vært mye bedre, men vanskeligere å fiske på mtp krav til presisjon på foring og kasting. Vi tar en tur til uka, så skal jeg dele all (vel, det jeg har hittil) erfaring fra det vannet, men ikke glem at vi har to andre vann vi også skal "jobbe" med i sommer.

Rutilus nidarosiensis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Rutilus nidarosiensis!

Stormorten på dypet i Nidaros ja. Det er vel det det blir oversatt til.

Tenkte jeg hadde valgt feil swim ja, det var ikke så langgrunnt, men utrolige mengder gress fra bunn og opp mot overflaten.

Jeg trenger de tips jeg kan få når det gjelder mortefiske. Det er så utrolig mange av de veldig små. Er lett bunnmeite på dypet med større agn å foretrekke for stormorten? Eller skal man bare fiske lenge nok til at de store også kommer innom?

Morten bet både på mais og brød, og med krok 16 var det ikke noe problem å få småmorten.

Anyone med gode tips i specimenjakten etter morten i sommer?

Hugo Nidarosensius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
Hvem er forresten denne Morten som tydeligvis bor i bymarka?

Og har han et etternavn?

Edit: Peklager så mye for at jeg er delaktig i tulleposting, men jeg klarte ikke å la være. :blush:

Endret av RexHunt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det ikke lenge at èn tråd har sklidd ut over alle vidder det siste døgnet? :blush:

Morten er agntyv som bor i Bymarka, han er dårlig likt blant de fleste lokale, men forgudet av enkelte innflyttede i området. En Lake kommer snart og håper å hilse på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Oj. Takk for utmerket respons. Lav aktivitet på FS Forum, tror ikke det nei.

Men to basic:

Jeg brukte lett bunnmeite med paternoster på en stang og en 3 grams waggler på en annen, men det var jo bare småmort å få. Hvordan fisker dere karpefiskefiskere etter stormorten?

Jeg er vokst opp med småmortfiske, men alt over det er upløyd for meg. Regner med at samme satsing som etter buk og stam i glomma blir litt overkill.

Tid på døgnet? Er tidlig morgen eller natt gunstig?

Og hvordan sile bort all småmorten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Storfiskers liste over 50 største mort tatt i Norge så ser du hvem som heller bør stå for morteopplæring, Bymarka-guiding derimot skal det bli i starten, før vi setter i gang en systematisk satsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.