Gå til innhold
Fiskersiden

På uerjakt i Solund


Davyen
 Share

Recommended Posts

Lørdag var det endelig sjans for å komme på havfiske igjen. Med bortimot tom fryser og løfter om uer var det ikke vanskelig å få innvilget permisjon fra familien. Sammen med far min la vi kursen ut fra Askvoll mot en bergvegg i havet vest i Solund. Plassen er en vel bevart familiehemmelighet :D som har gitt mange gode uerfangster opp gjennom generasjonene.

Etter et par timers gange stoppet vi først for å prøve lyren. Etter en times tid var stampen fyllt med 60 kg i 2 - 3 kg klassen. Det var tid for å prøve ueren. Stanga blei montert med et trekroks paternostertakkel med et kilos søkke. Som agn brukte jeg makrellbiter. På hver opphengsløkke var det selvlysende perler og rød slange. Og ueren var på hogget, ikke før snøret nådde bunnen på 200 meter så blei det risting i stangtuppen. På fire nedslepp fikk jeg 11 uer mellom 930 og 1620 gram. Den største ny pers :) . Men langt fra den som far min tok i fjor på 3530 gram ;) . Etterhvert frisket vinden seg slik at det ikke ble mulig å ligge rolig nok til å få fisket effektivt. I grunnen greitt nok når vi begynte å filetere på fisken :D . Ueren er der neste gang sjansen byr seg også.

Noen bilder:

29052006201935Mni99Bi36BKg.jpg?16

29052006201935o53nX1MCJBfh.jpg?63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk, fin størrelse. Ueren er genial til pasta:

Utgangspunktet er selvsagt fileter.

Varm en panne med mais/solsikkeolje og stek filetene sammen med løk/hvitløk/paprika(gjerne grillet). Ha i en boks hakkede tomater og en klype sukker. 2 dl fiskekraft(evt. med litt maisenna) tilsettes, og røres sammen. LITT fiskesaus(type thailand) gjør susen. Ha i krydderurter(oregano og denslags - bruk gjerne mye). Litt chilli/paprikapulver er bra. Kok inn, og server med pasta.

3082_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/1390/3082.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Velsmakende, mettende og kjapp hverdagsmat hvor man "tager det man haver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Grattis med pen fangst! Som Davidsen sier; ueren er genial til pasta!

Her er en oppskrift min kone og jeg har komponert :P

Himmelsk uer:

Varm opp ovnen til 200˚. Legg ueren i folie sammen med følgende ingredienser:

  • Finhakket chili
  • litt smør (helst salt type)
  • reker
  • sitronskiver
  • dijonsennep
  • hvitvin (evt hvitvinseeddik)
  • dill

Bruk gjerne andre / flere urter om du har noen favoritter til fisk. Pakk fisken inn i folien, og sett den i ovnen på 200˚.

Samtidig som fisken bakes i ovnen (ca 20-25 minutter) må pasta og fiskesaus lages til. Min favoritt er fersk tagliatelle pasta. Enkelt og greit, trenger bare 4-5 minutter i kokende vann.

Sausen lages såhär:

Fres opp paprika, purre og fersk champignon eller aromasopp i en panne til det blir mørt.

Legg det over i en kjele, tilsett litt vann og en pakke fløte. Har du noen reker til overs kan dette mer enn gjerne også tilsettes i sausen. Kok opp.

Når fisken tas ut av ovnen klipper du hull i folien og heller kraften fra fisken opp i sausen, la dette koke/trekke i et lite minutt.

Til uer liker jeg rødvin bedre enn hvitvin, du får prøve deg frem :blink: . Skulle gjerne hatt noen bilder av retten, men den har alltid blitt spist opp før jeg har kommet på å ta frem kameraet!

Bon apetit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.