Gå til innhold
Fiskersiden

Elektrisk påhengsmotor


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en elektrisk påhengsmotor for bruk i ferskvann, noen som har noe å anbefale? Den bør ikke koste over 2500,- Har tittet litt rundt men er litt usikker på hvilke merker som er gode. Og hvor mye må man regne med i kostnader på batteri?

Kanskje noen har noe brukt til salgs?

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Rhino motor som jeg kjøpte på nordbyen på harrytur.(nye senteret) kostet 1198 sek. 5 hastigheter forover,2 bakover. kan stramme skrua bak,slik at du slipper å holde den hele tiden.

bruk fritids batteri fra biltema el lign. min 60 amper.holder mmmmange timer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel flere faktorer som avgjør motorstørrelse.

Har du en relativt stor og tung båt og skal dorge en hel dag - bør du velge en av de store modellene og et 110Ah, er det samtidig mye vind kan du fort få tomt batteri.

Skal du kun til fiskeplassen for å meite en dag, klarer du deg fint med en av de mindre modellene og 60Ah batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Rhino motor som jeg kjøpte på nordbyen på harrytur.(nye senteret) kostet 1198 sek. 5 hastigheter forover,2 bakover. kan stramme skrua bak,slik at du slipper å holde den hele tiden.

bruk fritids batteri fra biltema el lign. min 60 amper.holder mmmmange timer :D

Har vært å titta på de samme motorene på samme sted. Kan ikke huske at de hadde noen under 2200 kr.

De motorer som er mest profilert er vel Minn kota og Motorguide. Har kjøpt sistnevnte i størrelse 46 til pontongen og veil. pris i sverige på den er 4000 skr. Har testa, og tror godt jeg kunne ha en eller 2 størrelser mindere til pontongen. Virker ikke som at skyvekraften er propesjonelt med hastighet. En kompis skal kjøpe mindre motor , da får vi testa det med samme forrutsetninger og om det stemmer.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Yamaha M25 electric drive og et Concorde batteri er er svært godt fornøy. Problemet er at dette ikke passer inn på ditt 2500 kroners budsjett. Mener å huske motoren kostet 5500 for 10 år siden og batteriet koster 3500. Et vanlig fritidsbatteri begynner å miste piffen etter 2-3 år. Etter 2 vanlige batterier gikk jeg for Concorde batteriet som er billigere i det lange løp. Har fått anbfalt Vestac batterier fra en forhandler og båtmotorreperatør som nok er den som har jobbet mest med el motorer i Norge, vet ikke om han fortsatt holder på, men så Vestac 110Ah fritidsbatteri hos Johs Bjerke Bilrekvisita i går for 999. Hvis du skal dorge er trinnløs hastighet et must, hvis ikke vil det enten gå for fort eller sakte.

Kjenner mange som har Yamahaen og alle er5 fornøyde. En jeg kjenner jobber hos en forhandler og han sier av et 30 talls motorer de har solgt har en vært inne med behov for reperasjon og det var etter sammenstøt med en stor stein. Mange av disse motoren har vært brukt for dorging i årevis.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg en MinnKota 40 lbs hos Villmarksbutikken i vinter. Fikk den for 2500,-. Koster vel oppunder 3000,- nå. Ca. 180,- i frakt med posten.

Motoren har 5 trinn forover og 3 bakover. Dorger på trinn 2 og 3 og bruker 5 til forflytning og da går det ganske radig med min lettdrevne 10 fots glassfiberbåt.

Strømforbruk er oppgitt til 40 A pr. time på trinn 5. Har et Sønnak Nautilus 115 Ah og det duger leeeeeeeeeenge! :P

Mvh Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte en ny Minn Kota Endura 30, 30 lbs fra eBay USA, kom på ca. 1600 inkl. frakt og moms !... Motoren går veldig pent, bruker den på en pontongbår m/sønnak nautilus 80 Ah fritidsbatteri. Den eneste ulempen er at en må vri kroppen for å holde styrestanga, får prøve å finne på noe med en forlengerbøyle slik at dette blir mere behagelig..har litt lite erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.