Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite i solnedgang


Oz
 Share

Recommended Posts

Jeg må ha et eller annet underbevisst behov for å plage meg selv. Etter kulde og regn og surt og kjipt vær i vinter har det nå blitt fint og varmt og digg og stas å være ute. Og hva må jeg gjøre? Joda, sitte inne og skrive oppgaver jeg burde ha skrevet tidligere i år, men ikke gadd... Innleveringsfristene nærmer seg fortere enn noen orker å tenke på, og jeg får smått panikk... 23 grader ute og jeg må sitte inne og skrive.

Etter en slik dag er det kun en ting som kan få meg i vater igjen, og det er fisking.

Altså, lørdag 6 mai skrev jeg oppgave så tastene spratt på formiddagen, fortet meg hjem for å spise middag og leke litt med min datter, for så å møte Truttakiller, Rønsingen og Gone_Fishing for en ettermiddag/kveld med fisking.

5159_s.jpg

Jentungen fikk noe skikkelig lesestoff og var godt fornøyd med det, jeg rasket sammen sakene og stakk ut porten.

Først går turen til Knarvik, hvor trutta og jeg rigger oss til på en gammel fergekai. Sjøørreten spretter, solen skinner og vi har god tro. Tripod og Truttas hjemmelagde stangstativ (genial patent hvor han hadde brukt et gitarstativ til noe smart) kommer kjapt opp, stengene montert og tacklene agnet. Kald øl blir åpnet og livet er digg. Truttakiller drar kjapt opp en pale, jeg har et par små run på karpestanga mi, men ellers er det stille. Ikke engang de lokale russejentene dukker opp... Ganske snart kommer Rønsingen og Gone_Fishing rullende, men heller ikke de klarer å dra fisk på land. Solen går ned på vår side, og vi ser lengselsfullt over fjorden til Steinestø, hvor solen skinner og nakne russejenter ganske sikkert bader. Vi bestemmer oss kjapt, pakker sakene, stapper ting i bilen og spinner avgårde over brua. Vel fremme går det ikke lang tid før jeg har fisk på, og opp kommer en liten lyr på i overkant av kiloen. Ikke akkurat det vi ventet, men fisk er fisk, og lyr er god mat.

Etter dette ble det relativt stille, så Rønsingen benyttet tiden til å demonstrere sin eminente kasteteknikk for oss. Det gikk relativt langt.

5160_s.jpg

5161_s.jpg

5162_s.jpg

Etter en liten stund viste det seg at han hadde plassert pulleyet med hel pir på en bra plass, for snart skrek det i snella, og fisken satt på.

5163_s.jpg

Rønsingen kjører fisk i solnedgangen.

5169_s.jpg

Og mer kjøring av fisk. (Kjøring = inntauing)

5165_s.jpg

Opp kommer denne saken. Lange på ca 2 kg. en fin middag!

5168_s.jpg

Så forlater solen oss, men ikke humøret. Temperaturen er fremdeles fin, og vi forventer et sinnsykt kjør med fisk...

Det sinnsyke kjøret uteblir, det er i det hele tatt relativt dødt, og vi begynner å lure på hvor det ble av de russejentene vi antok ville være her... Men så blir vi fort revet ut av drømmeland når det piper infernalsk i nappvarsleren til Gone_Fishing, og han har fast fisk. Etter en liten stund kommer det opp ei brosme på ca 2,5 kg, og vi får fornyet tro på fjorden.

5167_s.jpg

Avkroking er ikke alltid like lett på brosmer som har slukt sirkelkrok... I alle fall ikke i dårlig lys.

5166_s.jpg

Så kommer Truttakiller med ei massiv "lomme"lykt, og man ser ting noget bedre. Krokene sitter derimot like dypt, så fisken måtte sløyes for å få løs tacklet.

Plutselig dukker Fru Rønsingen opp med hamburgere fra Shell til alle mann, vi fråtser og koser oss med dressing rundt hele munnen og ræva godt plassert i stolen. Igjen går det lenge uten fisk, og jeg får det for meg at jeg egentlig burde komme meg hjem. Det var den der oppgava igjen... Folk sier at den ikke skriver seg selv, men jeg mener det er verdt et forsøk. Nå har jeg desverre ikke tid til å vente på at den skal komme i gang lenger, så det blir nok opp til meg å få det gjort...

Takk for en trivelig tur til alle gutta, og for aldeles utmerket matservering av Fru Rønsing!

Mvh Oz

Edit: En konkurranse? om Rapport? Jasså, sierru det? Javel!

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder gutter. Jeg ble hjemme. Viste jo det ikke ville bli hverken fisk eller nakne russejenter på dere. Jeg vet forøvrig hvor det er både fisk og nakne russejenter. Det er bare å spørre om hvor så kanskje jeg forteller det.

Spøk til side: Jeg verket i kroppen i hele går kveld. Satt og ventet på smser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Først går turen til Knarvik, hvor trutta og jeg rigger oss til på en gammel fergekai. Sjøørreten spretter, solen skinner og vi har god tro. Tripod og Truttas hjemmelagde stangstativ (genial patent hvor han hadde brukt et gitarstativ til noe smart) kommer kjapt opp, stengene montert og tacklene agnet. Kald øl blir åpnet og livet er digg.

Mvh Oz

Vil bare si til mitt forsvar, at gitarstativet ikke led nevneverdig under inngrepet :) og at gitarene henger pent på veggstativ uten å lengte tilbake til gulvet :)

Så nå er jeg den stolte innehaver av et godt brukt gitarstativ, med nappvarslere fra Lidl :lol: helt konge :lol:

Ps: Oz: Tror du jeg trenger Tripoden som jeg bestilte av deg ;):lol:

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bildeskryt. Varmer. I varmen...

2 kilo, 3 kilo, samma det vel, et stykke unna persen din uansett ;)

Var en fin tur ja Svein, selv om fisket var litt tregt var det hyggelig, og deilig å være ute i det fine været.

Den konken hadde gått meg hus forbi. heteslag, sikkert.

Mvh Oz

Oooog en ting til: Truttakiller: Ikke led nevneverdig?? Du hadde saget og borret i det jo! dumt jeg glemte å ta noen skikkelige bilder av det.

Må takke Per Magnar for hjelp med oppretting av bilde hvor vannet rant ut til høyre... ser at han skulle ha tatt et par til... Rart at de ikke har PS på skolens maskiner...

En liten ting som irriterer meg er at jeg "mangler" et bilde av kastinga mellom det andre og tredje bildet... Får ta det senere!

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det gutta.

Per Magnar: Et eller annet skal vi nok kunne få til ja! Alltid trivelig med fisketur. Gi en lyd på hvor og når, så avtaler vi nærmere.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder ja, men det imponerer meg også med bildet av brosma som blir løsnet fra kroken. Her er det ikke brukt blitz i mørket.

Blitz er styggedom, og skal ikke brukes før alt annet er prøvd. Eller som kompensering for motsol, slik som på bildet av Rønsingen og langa (et bilde jeg har vært litt voldsom og kjapp med i etterbehandlingen, ser jeg). Det første bildet av avkrokingen var faktisk helt svart når jeg åpnet det i PS. Artig hva det går an å hente frem.

Bilde nr 2 topper vel lista over bra bilder her på fiskersiden. Resten av bilden var ikke dårlige de heller.

Tenker du på bilde nummer to av kastebildene?

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere vente en dag til med alt dette skytet av Oz :blink: Den stakkars gutten får jo ikke skrevet ferdig oppgaven sin jo :blink: Han sitter og soler seg i glansen, og glemmer helt at han har en deadline som kommer nærmere og nærmere :lol:

Ps: Lykke til med innlevering Oz :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke klage på valget der nei ;)

Spørs om han ikke angrer seg nå som terrassen må vaskes ;)

Flott rapport Oz! Det ble noen fine bilder. Til helgen har jeg fri så da er jeg med igjen. (Får heller ha en engangsgrill og noen pølser i sekken, så jeg opprettholder mitt gode rykte :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om han ikke angrer seg nå som terrassen må vaskes :P

Flott rapport Oz! Det ble noen fine bilder. Til helgen har jeg fri så da er jeg med igjen. (Får heller ha en engangsgrill og noen pølser i sekken, så jeg opprettholder mitt gode rykte :lol: )

Husk at det kanskje blir en ekstra til helgen da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.