Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd som viser fisken ogsaa


terje37
 Share

Recommended Posts

:( Innstallerte for et par aar siden et ekkolodd som ogsaa skulle vise hvor mange, hvor store fisker

det var under baaten, ogsaa hvor dypt de sto.Hadde baaten paa marinaen tversover Strand restaurant,

og etter ferdigmontering ble jeg veldig overrasket over at det viste ca. 20 fisker, ganske store rett under

baaten altsaa. Ut med pilken (sluken) tvert. Ingen fisk. 8 m dypt der. Har seff proevd fiskeutstyret overalt

hvor ekkoloddet viste fisk. Men mest fisk har jeg faatt naar det ikke viste fisk i det hele tatt. Har faktisk

aldri faatt fisk uansett hvor mye fisk ekkoloddet viste. Har lest den andre traaden om ekkolodd, og jeg maa

innroemme at jeg ikke betalte stort mer enn tusenlappen for mitt. Er det det som er feilen ? Eller er det noe

annet jeg ikke skjoenner ? Lykkelig for alle slags tips her.

terje37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mulige feilkilder: feil montering/justering av giver, "turbulens" problemer etter propellen eller step/steglister på skroget, interferens fra annen elektrisk utstyr/strømkabler ombord mm. :(

Når det er sagt så er det bare å disable Fish-ID eller hva disse fiskesymbolene kalles snarest hvis mulig!! De gode gamle buene gir deg et mye bedre bilde av hva som skjer under båten din, når du får litt trening i å tolke dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Esox sier: FishID eller hva din produsent kaller det - slå dette av. I frat vil fisk avtegne seg som buer eller "måker" som noen kaller dem. Dette fordi når du nærmer deg fisken, så vil den være litt lengre unna enn når den står rett under og det samme skjer når du har passert den. Den er altså nærmest båten når den er rett ned, men den er litt lengre unna selve båten når den er i ytterkantene av strålen fra loddet. Derfor vil man få en bue eller omvendt U som tegner av fisken. Det samme skjer om du ligger stille og fisken svømmer forbi. Om du ligger stille og det står en fisk under båten vil den tegnes som en hel strek så lenge den står der. For å forstå dette kan du kaste en stoor pilk et lite stykke ut og så la den svinge inn under båten. Når den henger rolig rett ned vil loddet tegne en rett strek så lenge den henger der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Esox sier: FishID eller hva din produsent kaller det - slå dette av. I frat vil fisk avtegne seg som buer eller "måker" som noen kaller dem. Dette fordi når du nærmer deg fisken, så vil den være litt lengre unna enn når den står rett under og det samme skjer når du har passert den. Den er altså nærmest båten når den er rett ned, men den er litt lengre unna selve båten når den er i ytterkantene av strålen fra loddet. Derfor vil man få en bue eller omvendt U som tegner av fisken. Det samme skjer om du ligger stille og fisken svømmer forbi. Om du ligger stille og det står en fisk under båten vil den tegnes som en hel strek så lenge den står der. For å forstå dette kan du kaste en stoor pilk et lite stykke ut og så la den svinge inn under båten. Når den henger rolig rett ned vil loddet tegne en rett strek så lenge den henger der...

;) Tusen takk for informative svar.Svingern er montert bak, og gir problemer bare naar jeg

kjoerer i full fart. Vet ikke om jeg kan slaa av denne Fish-Iden, men det maa proeves. Jeg lurer

fremdeles paa disse 20 fiskene inne i baathavna da, der er det ikke fisk. Ihvertfall ikke 20.

hilsen terje37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, forklaringen manglet, ja - når FishID er på, så vil den tegne ethvert ekko mellom bunn og overflate som fisk. Den vil ikke skille på om det er støy, maneter, fisk eller annet rusk - den tegner alt som fisk. Når den er av vil den tegne ekkoet etter størrelse osv og du vil fort lære deg å kjenne igjen de ekkoene som normalt faktsik er fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt
det er jo også viktig å justere riktig på sensitivitene for å få riktig bilde av hva som rører seg der nede, det er ikke alltid Auto funker her.

det var forøvrig en grei artikkel om Ekkolodd i AoF , det må vel ha vært nummer 2 i år ( noen som kan bekrefte det ?)

Stemmer det, artikkelen heter "Alt om ekkolodd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har også hørt/lest om en kar som kjøpte et ekkolodd som hadde stått som en demonstrasjons modell i en butikk. Han fikk deretter montert denne på båten og dro så ut og fisket, glad og fornøyd :D . Det han ikke visste var at ekkoloddet hadde en funksjon for simulering, at den viste fisk som ikke var der... Dette sto på! det ble lite fisk på den karen før han forsto dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hm, har også hørt/lest om en kar som kjøpte et ekkolodd som hadde stått som en demonstrasjons modell i en butikk. Han fikk deretter montert denne på båten og dro så ut og fisket, glad og fornøyd :P . Det han ikke visste var at ekkoloddet hadde en funksjon for simulering, at den viste fisk som ikke var der... Dette sto på! det ble lite fisk på den karen før han forsto dette :)

:) Ja det er jo akkurat det jeg har blitt litt mistenksom på da. Det er jo merkelig at

det skulle være så mye fisk inne i båthavna. Der er det altså ikke fisk. Ikke tang heller.

Ihvertfall ikke hver dag

terje37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ekkoloddet til og se etter aktuelle bunnforhold (hard/myk), kanter og ting som stikker seg ut på bunn.

Tror du får mere fisk da. Strålen ekkoloddet ditt er som en lysstråle mot bunnen avhengig av giver og hvor mange du har. Fisker du kun etter det du ser i vannmassene tror jeg det blir langt i mellom fiskene. Med en gps har du mulighet og finne tilbake til godplassene som har utpreget seg pga bunnforhold.

Bruk ekkoloddet til noe annet enn og jakte på fiskestimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Vi har et sted i fjorden hvor et landbasert fiskeoppdrett slipper ut vann midt i en bukt.

Var med noen turister ut i leid båt, de kunne ikke forstå hvorforfisken ikke beit, når ekkoloddet viste hundrevis av fisk rett under båten.... :D

Det viste seg å være luftbobler fra vannet som kom fra fiskeoppdrettet!

Disse viste seg som fiskesymboler på ekkoloddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har akkurat kjøpt og innstallert et Lowrance 250. Jeg har noen positive og noen negative erfaringer hittil - Med å finne fisk.

På relativt flat bunn, eller i jevne hellinger har jeg et par solskinnshistorier. Blant annet en torsk på 5 kg som vistes som en fin "måke". Hittil vil jeg si at fisk ned til ca 2 kg vises greit (Jeg har fisket på 30 - 100m).

På steder med kupert bunn og på favorittstedene mine langs stupbratte fjellsider derimot går det dårligere. Får gjerne to bunner og det er ikke mulig å se fisk. (Dersom noen har tips, så mottas disse med takk)

Hmm, mistet etterhvert oversikten hvorfor jeg begynte å skrive dette. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et meget bra lodd så det står i hvertfall ikke på utstyret. Du skal kunne se svært små fisk men det er avhengig av av følsomheten en har stillt inn på mottageren. Min erfaring er at 90-92% pleier å fungere bra på disse loddene. På store dyp må nok dette økes noe. Hvis du kjører i automatisk modus kan du fortsatt overstyre følsomheten, hvis den står mye under 90% er det bare stor fisk som vises hvis den står på 95% eller mer pleier mesteparten av skjermen å bli fyllt av støy.

At du får to bunner ved stupbratte fjellsider har nok med refleksjoner å gjøre så har er det lite en kan gjøre. Du bør imidlertid uansett se fisk, faktisk dobbelt "sett" med fisk.

En annen innstilling du bør sjekke er ASP, den bør stå i low eller så filtreres for mye av signalet bort. Sannsynligvis ikke så viktig for deg som fisker på bunnen, men surface clarity bør enten stå off eller low for å unngå å miste for mye info i øverste vannlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

abbor:

Takk :P

Jeg opplever mye støy dersom jeg har så høy følsomhet. Jeg har fisket med denne på 80 - 90%. Noen ganger helt nede i 75. Var forresten ute å fisket igår, og da "fant" jeg en torsk på 4 kg. Fikk også endel mindre fisk, men kan ikke si at jeg så denne.

Dersom jeg har følsomheten innstilt på 90-92% vil det være mye støy ned til 20-30 meter. Jeg har ikke på disse filterne, men det er kanskje en ide?

Jeg skal også se nærmere på det med å se fisk inntil stupbratte fjellsider, men jeg synes det er vanskelig å skille ut fisken fra støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto mer skit der er i vannet, desto lavere kan følsomheten stå.

Og etter det jeg har fått med meg fisker abbor i ferskvann, og du i saltvann.

I ferskvann er det mindre skit (ikke sjekket det men noe jeg tror), og dermed kan følsomheten justeres opp.

At du ikke ser all fisk, kan det være flere grunner til.

- Strømmen drar snøret unna ekkoloddstrålen.

- Fisken er for liten/uten svømmeblære slik at loddet får problemer med å se den.

- Justering av ekkolodd, bl.a. følsomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Funker det da?

Jeg kjøpte en slik leke for et par år siden. Smartcast RF35. Vil ikke akkurat anbefale den. Mulig den nyere modellen er noe bedre. Rekkevidden er veldig VELDIG begrenset og "duppen" blir fort ødelagt. Det sies at den modellen til å feste på stanga har litt bedre rekkevidde.

Erfaringa er at amerikanerne skryter på seg altfor mange meter. Når jeg kjøpte det sto det 30 meter under ideelle forhold. Nå ser jeg de har jekka det ned til 25. Virkeligheten for den jeg hadde var max 5 meter under ideelle forhold. Men jeg fant et bruksområde til den likevel. Hang den på kano`n. Et par meter bak. Det funka greit.

Håper din funker bedre enn min gjorde! :P Du får prøve`n, og gi tilbakemelding her. Venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den, slabbedasken. Jeg lurte litt på den en gang, men var såpass skeptisk til konseptet at jeg aldri handla. :)

Var bare jeg som svarte feil person Svenna. Men svaret på om den funker blir nok det samme som jeg skrev. Du gjorde klokt i å la være å handle en sånn mener nå jeg.

Bedre å kjøpe Humminbird 535 Portable isteden. Kjøpe lang kabel og seile giveren ut på barkebåt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.