Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge Rundt 21.06.06


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Da var det på tide at ErikR og jeg skulle ta en tur etter den fine sølve blanke SØ'en, og endelig var det min tur for å få fisk.

Etter 5 minutters dorging fikk jeg napp. Dette kan alltid være et dårlig tegn siden man får store forhåpninger med en gang og deretter blir det dødt. Men heldigvis skulle i dag være annerledes.

Etter en halv time, fikk jeg en fine blank SØ på en 300g. Så et quarter senere beit denne.

28032006192139ViTHkApbR2E1.jpg

Sånne fisk er alltid velkommen :)

28032006192139O1Q4Dp545XG4.jpg

Vi sa den var mest sannsynlig rundt 1.5kg og da ble hun gjenutsatt. I dag skulle det bli mercy til alle SØ. Ikke for å være egoistisk måtte jeg la Erik få fisk :blink: Lua hjalp sikkert.

28032006192139pk3JhnrKio62.jpg

Så en liten torsk til middag senere (alle vet engelskmenn er opptatte med 'fish and chips'), satt det noe som var litt tungre.

280320061921392dbiF16M54VR.jpg

En 15-45g stang bøyd i to og fisken bare svømte avsted. Sikkert en STOR torsk, men siden jeg skulle player fisken litt datt han av. Men, men, win some, lose some :D

280320061921399WWl4O48mJ3V.jpg

Takk for turen Erik, og endelig var det min tur for å få fisk. Godt fortjent hvis du spør meg. Slutt resultatet ble ErikR 1 SØ, Ryan 3 SØ 1 Torsk. En fin og våt dag med en fin SØ som jeg skal drømme om igjen i kveld.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe! kald nordavind gjør at man må kle hodet sitt godt;)

ja igår var det du som trakk det lengste strået! desverre var fisken også løsbitt som forrige gang. men noe er på gang!!

utpå dagen forsvant vinden og det ble helt stille på fjorden og siden vi dorget i overflaten så bet ikke fisken..

blir vel flua som blir gjeldende fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik er en trofast fan av hans sine Rapala original floating og Husky. Men jeg like å eksperimentere litt. Alle de SØ'ene jeg fikk var tatt på en sølv eller silver Rapala floating 13cm men den lille torsk og den store jeg mistet var tatt på en 13cm Husky Jerk sølv/silver.

Vi dorget relativt sent men ikke grumsomt sent og de fleste fisk var tatt litt lengre ut i fjorden mot sjøen.

Siste turen hvor det var mye sol var det Rapala Floating RT (Rainbow Trout) som fikk fisk, men denne overskyet turen var det sølv som var klart og tydelig den beste. Vi prøvde både S, GFR (Orange) og RT.

Se Rapala wobblere

Her kan du se de forskjellige wobblere vi brukte og hvordan de går i vannet i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at dere skriver "dorge" istedet for det fjollete amerikanskvridde "trolle"...

VERN OM SPRÅKET VÅRT !!!

Prøver å være så norsk som mulig :D

Etter min mening, er det alt for mulig 'engelsk/amerikansk' i det norske språket. Snart kan du kalle det amerinorsk <_<

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da var det ut igjen å prøve litt dorging i Mandals skjærgården. Denne dag hadde jeg egentlig ingen forventninger, men laks var alltid i mine tanker.

Så var det sjøsetting på Vestnes og planen var å dorge bort til Gismerøya, rundt den og tilbake igjen, en fin tur. Nesten med en gang fikk vi napp, som viste at torsk var på beit! Fikk fire opptil 2kg før vi passerte Bankebroa.

Strekning fra Bankebroa til Gismerøya var dødt, bare ett par forsiktig napp. Så byttet vi wobbler og fikk jeg en fin liten SØ. Etter dette så fikk vi alt ifra makrell til sei til fjesing!

Så skjedde det.........Kjørte skråt ifra Gismerøya bort til elvamunnen og PANG, det satt noe. Jeg snudde meg rundt og 120m bak båten hoppet en laks. Snøret bare flyr av snella og jeg endelig fikk tak i stanga. Etter ca. 10 min med kjemping, hoppet laksen en gang til og så etter en liten stund ble den hovet. For en lettelse, da var min første sjø/dorge fanget laks i boksen. Uansett om hvis jeg fikk fisk etter laksen, dreit jeg i, min dag var komplett!

21062006110131LIj1eG1d366N.jpg

Så etter laksen ble det bare noe fjesing frem til vi kom inn i skogsfjorden, og det satt en fin SØ for min kamerat.

210620061101312doLFi2jid1T.jpg

21062006110131EO2nWk5gW4Dx.jpg

Vi valgte å slutte dagen der og reiser hjem med gode minner. Dagen var feiret med pils og meksikansk mat mens vi så på England mot Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der se der, så det er forsatt muligheter. Nå må jeg få vite hvor mange grader det var i vannet ?

Og hvilket dypde og hva fisket dere med, der har vært en i Arendal i helgen og han fikk null, men der var det 18 grader i vannet og da begynner det straks å bli vanskelig.

Ser at det er rundt fjorten i dag, noe som ikke er så galt.

Jeg skal selv nedover å er veldig spent på hva vi kan forvente oss av ørret denne helgen ??

Gratulerer med flotte fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke så advansert i at jeg har ekkolodd med temp. måler, men det var ikke kaldt B)

Den dødelig wobbleren var en 11cm Rapala Floating RT (Rainbow Trout) fisket ca 1m-1.5m dyp. Så flere fisk som hoppet, så de var tydeligvis i overflaten. Men jeg tror været hadde mest å si. Moderate vind, overskyet men varmt; perfekt fiskeforhold.

Det var flere som var ut å dorge, men så ingen av disse får fisk :lol:

Fikk svar ifra ErikR med en gang da jeg sendte en SMS til han om fangsten. Han ble så oppspent at meg og han MÅTTE ut på dorge tur i dag........skal komme tilbake senere med rapport og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter spenninga med laksen dagen før MÅTTE jeg da ta ErikR på en dorgetur, og det hadde jeg selvfølgelig ingenting imot :D

Målet var laks (vi har store forventninger), men andre arter var hjertelig velkommen. Etter en drøy 5 min dorging slo denne fine SØ rundt 1.2kg til.....

220620061323048s35sxdSC9lo.jpg

Så kjørte vi uten napp frem til vi kom til Gismerøya. Vår sommerlige venner, makrellen, var bare glad å bite på wobblere våres. Da var det sjansen å få noe av disse på fluestanga.....

22062006132304wyqh64aW6WJJ.jpg

Og ErikRs fluer gjorde jobben.....

22062006132305VS7o49SeHM2w.jpg

Da prøvde vi å komme vekk i fra makrellene og fokuserer mer på laks, men uten lykke. Ut i skjærgården traff vi forumets kjente Pero. Han hadde heller ikke fått noe og skulle ikke gi vekk noe av hans sine hemligheter om dorging etter laks, men forklarte at det overfladisk dorging som gjaldt for tida og at det var 14 grader i sjøen. Så gikk vi hver sin vei og vi trakk oss innover mot fjorden.....Inn i en stor vik fikk vi flere napp, noe SØ og horngjel.....

2206200613230556I634HF67Ed.jpg

Klokka var rundt 2200 og det var tida at vi trakk oss hjemover. Vi fikk noe mindre SØ rundt 500-600g og miste en på rundt samme størrelsen som den første. Alt i alt en fin tur og alltid hyggelig å ha ErikRs engasjert personlighet ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en hyggelig tur ja! skjer som regel alltid noe når vi er på dorgetur..

satser på at laksen kommer senere i sommer!

capsen ja den er fin vettu! er nok ikke fisket helt inn ennå, men lykken bedrer seg gang for gang jeg har den på:D

For å sid et slik walmann, vi kunne garrantert fått opp mer sjøørret men vi dorget istedet etter laks. men vi fikk sø, med en gang vi fisket på de steder vi vet de finnes og da vi tok frem woblerne. uslåelig som regel..

men sø har vi fått nok av i år så da forsøker vi heller på en litt mer vrien fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en hyggelig tur ja! skjer som regel alltid noe når vi er på dorgetur..

satser på at laksen kommer senere i sommer!

capsen ja den er fin vettu! er nok ikke fisket helt inn ennå, men lykken bedrer seg gang for gang jeg har den på ;)

For å sid et slik walmann, vi kunne garrantert fått opp mer sjøørret men vi dorget istedet etter laks. men vi fikk sø, med en gang vi fisket på de steder vi vet de finnes og da vi tok frem woblerne. uslåelig som regel..

men sø har vi fått nok av i år så da forsøker vi heller på en litt mer vrien fisk..

Høres jo bra ut at ørreten er slik i slaget. Jeg kommer nok til å kjøre en del apex i helgen, den var i hverfall veldig het for 14 dager siden.

eller så blir det en blå og hvit wobbler, men ikke si det til Runar Kabbe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rt'en var giftig ja.. synd at jeg skulle være vrang og stolt og kjøre silver original og en kuusamo laksesluk hele tiden;)

apex har jeg aldri hatt sansen for.. er rappala original som gjelder for meg. kan finne på å hive uti en tail dancer eller ei møresild, men det hører til sjeldenhetene..

Det ryan IKKe skrev om var en utrolig tøff opplevelse vi hadde innerst i en trang fjordtarm her nede igår kveld. en fisk (vet ikke hvor stor men jeg tror ikke den var liten) kruset helt i overflaten slik at det ble dannet bølger og den virket veldig bestemt på hvor den ville. wobbler eller flue ville den ikke ha. aner ikke hva det var men jeg har aldri sett en sånn type ploging i vannet før..

KAN det ha vært havabbor?

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette før rett innenfor bankebroa. Den ene gangen sto jeg med vann opp til armhullene og fikk øye på en stor v-bølge som var siktet rett mot meg. Det minnet meg om 'Haisommer'! Ca. 4-5m fra meg snudde bølgen 90 grader og en STOR torsk eller lyr rullet i overflaten. Aner ikke hvor stor den var men jeg har aldri sett en torsk/lyr så stor som denne.

Så en annen gang, i samme plassen skjedde nesten det samme, men denne gangen var det en SØ. Fikk sett rygg finnen og ryggen av fisken og denne var minst 5-6kg.

Havabbor har jeg ikke sett enda, men i går kunne ha vært det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.