Gå til innhold
Fiskersiden

Rovfisker med nye skater


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Egentlig skulle jeg og medrovfisker StåleG innover til Saudafjorden for å fiske på isen idag, men siden sisen allerede hadde sagt takk for seg for denne gang så blev det inget. Men jeg hadde allerede ordnet meg fri fra jobb, så fiskes skulle det. Ståle feiga som vanlig ut, så denne gang måtte jeg alliere meg med kjerriga.

Turen gikk til en øy i nærområdet som har levert skate før, men testa ett annet sted på øya som tidligere ikke har gitt skate.

Begynte forsiktig med 4 stenger. 2 med faste tackler etter flyndrer og 2 med glidende tackler etter eventuelle skater. Strømmen var veldig sterk så de letteste stengene ble lagt vekk etter forholdsvis kort tid, da det var umulig å holde bunnen whatsoever med søkker under 150g. Det var en del smånapping men ingen fast fisk før etter ca 2 timer da det runner forholdsvis bra på den tyngste stanga jeg har ute da ( 3lbs med 8000 baitrunner). Kroker fisken og det er tuuungt Begynner å pumpe fisken innover, men sliter kraftig på den forholdsvis lette utstyret... Men den kommer da sakte men sikkert innover. Fisken vet å benytte seg av strømmen og den drar ut mangfoldige meter på sterk brems! Flere ganger blir jeg stående bare å holde meg fast i stanga mens den drar ut på snøret... jeg tør ikke å stramme bremsen noe mer enn det jeg har. Til slutt kommer den opp fra dypet og en hvit rund underside lyser imot meg og ett aldri så lite YES kommer fra min munn (det gjelder å vite hva man driver med Assmind!!)

Størrelsen på fisken (lengde og diameter) tilsier ikke en av de største skatene vi har tatt fra land, men den var helt sinnsykt massiv

Og vekta strekker seg til hele 4,85 kg, min største tatt fra land

80953219_3c01f33354.jpg?v=0

80953221_670670ecda.jpg?v=0

Så jeg rigger dermed opp en surfstang (PowerAero/PowerAero), også denne med glidende.

Og der går ca 30 sekund etter at denne har tatt bunn før det er fisk på igjen!!

Typisk skaterun, og tung tung så sveive inn, men innunder land så setter den seg fast og er tapt. 1,5 time etterpå er det ett nytt run, og fast fisk igjen. Noe lettere denne gang, og opp kommer en fisk på 1,9kg

80953218_4a00e4c903.jpg?v=0

80953220_93fdf267ac.jpg?v=0

Bildene ble ikke allverdens da skatene var særdeles lite sammarbeidsvillige og bøyde hele tia vingespissene mot hverandre og la opp halen langs kroppen! Og jeg var ikke mann om å bøye dem ut igjen (og NEI, du hadde ikke klart det du heller KIS)

Hadde ett run til etter dette, men uten å få kroka den.

Uten om dette fikk jeg en liten torsk på rundt kiloet.

Alt i alt må det være en godkjent start på året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med 2 flotte piggskater Thor. Nydelig mønster på halen på den minste.

Davyen: vi får skater på både hel/halv sild,makrellfilet og reker her oppe i barteland. Har også fått skate på slimålbefengt sild. Det eneste som var igjen av silda var kraniet og beina. Tilsier vel at skata ikke er den mest kresne fisken. En annen ting er å bruke store agn slik at man luker ut unødvendig bifangst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggene ser du, då de lar seg vanskelig ta på uten at man er særdeles uforsiktig. Ta dem gjerne med en eller 2 hender slik jeg holder dem på bildet (det øverste) Men pass deg slik at du ikke får fingra inn i kjeften, da får du mosa dem godt [ :) ]

Ellers er de ICKE giftige, men infeksjoner oppstår lett om man stikker seg på dem. Men det gjelder jo alle fisk forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med giftige skater i Norge. Pilskater og elrokker er vel de eneste skatene som er skadelig,men lite fangster av dem i Norge. Fingrene kan bli litt herja av pigger og ru skatehud,men det er jo halvparten av sjarmen. Men Anders, du må slutte å denge sluk før du kan få skate[ :) ] flat/sand mudderbunn bør levere skater. 10-30meters dyp ser jeg for meg som det beste. Vi får som regel bestandig hyse og hvitting på disse plassene, så om du prøver med større agn på samme plass, bør muligheten for skate være tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng det med å meite i stedet for å denge sluk, men det er da så komfortabelt. [ :) ]

Minner meg på at jeg må kjøpe ny ring til meitestanga.

Det med Hyse og Hvitting var en fin ledetråd.

Må vel bli glidetackle, da jeg neppe rekker å sette fra meg slukstanga for å gi tilslag på fast.

For man fisker vel med sluk i ventetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fine skater Thor. [ :) ]

Jeg har jo en spot her i Sauda med sandbunn, som leverer både flyndre, SØ, hyse og hvitting. Det burde jo være potensiell skate plass[?]

Eller er det mindre muligheter her inne i fjordene med mye ferskvann[?]

Hører liksom aldri at noen får slik fisk her, men så er det vel heller ingen som prøver... som igjen burde bety at det kunne være noen svære, og gamle eksemplar her et sted..[ :D ][ :D ] Eller er jeg på tur nå?? [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med sluk nei! Man setter seg ned i stolen med kaffen i hånda og kreftpinnen i den andre. Om man er av den rastløse typen kan micromeite være et fint tidtrøyte.

Jeg tror nok skatene oppholder seg på forskjellige plasser fra fjord til fjord,men jeg ser for meg at forholdene i ranfjorden og omegn er litt mer lik forholdene her enn de er hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man setter seg ned i stolen med kaffen i hånda og kreftpinnen i den andre"

"1,5 time etterpå er det ett nytt run"

Kjederøyke kan jeg gjøre hjemme.. Nei, forresten, jeg røyker jo ikke.

Hva gjør dere i den stolen i timesvis?? Lese Donald, og slå floke?

Kvakk! Jeg må fiske når jeg er på fiske. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.