Kokken Tor Skrevet June 11, 2007 Rapporter Share Skrevet June 11, 2007 Hei. Jeg prøver meg for første gang på litt maggotproduksjon hjemme. Har noen fisker liggende på ei rist over en plastbeholder med sagflis i. Nå er det fjerde dagen det ligger der og det er et yrende liv inni fiskene. Larvene er veldig små enda, ca 2-3 mm. Når skal jeg "høste" dem? Jeg skal nemlig på fisketur fra onsdag til søndag og skulle helst hatt dem med. Blir de store nok på 2 dager? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Skrevet June 11, 2007 Rapporter Share Skrevet June 11, 2007 Mener vel å huske at CB har hatt en magott-produksjon som ble i drøyeste laget for naboene, hvordan lukter det i din hage? :-) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Ørud Skrevet June 11, 2007 Rapporter Share Skrevet June 11, 2007 Mener at de begynner krype av fisken og ramle ned i beholderen når de antar brukbar størrelse. Hvor lang tid det tar er veldig avhengig av tempereaturer osv, så noen fasit finnes nok ikke, men det er jo mulig du kan få noen svar herfra som kan brukes som en pekepinn likevel. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet June 11, 2007 Rapporter Share Skrevet June 11, 2007 Hvis du kun hadde latt fisken ligget tilgjengelig på natten. Hadde du fått de store fluene til og legge eggene sine i fisken. Etter dette må du sørge for at ingen andre fluer kommer og legger nye egg. Dette mener jeg og huske en mann ved navn Trevor sa en gang. Hvorvidt min hukommelse blander seg med fantasien er ikke godt å vite. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ginny Skrevet June 11, 2007 Rapporter Share Skrevet June 11, 2007 Hvis du kun hadde latt fisken ligget tilgjengelig på natten. Hadde du fått de store fluene til og legge eggene sine i fisken. Etter dette må du sørge for at ingen andre fluer kommer og legger nye egg. Dette mener jeg og huske en mann ved navn Trevor sa en gang. Hvorvidt min hukommelse blander seg med fantasien er ikke godt å vite. Dette er helt riktig, da snakker vi om maggots som engelskmennene kaller for Gozzers. Det beste for å få tak i disse larvene er vist også å bruke kjøtt fremfor fisk og dette er visst også en mindre stinky versjon, hvis jeg husker rett. Anbefaler boka til avdøde Arne Broman, mener å huske det er en fire fem sider om maggotproduksjon i den Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Potemkin Skrevet June 11, 2007 Rapporter Share Skrevet June 11, 2007 Hva vi vet Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
syver Skrevet June 12, 2007 Rapporter Share Skrevet June 12, 2007 Gode gamle Arne hadde peiling på maggotprodukasjon ja. Det går iht boka å få frem gozzerfluer på dagtid også ved å legge kjøttet i en boks med en gløtt på lokket på en skyggefull plass. Til det opprinnelige innlegget så er det et par tips å nevne. Sørge for at ikke for mange egg klekkes. 1stk 50 øring stor eggklase pr kilo fisk er nok og dekke over med myggnett så det ikke kommer flere fluer til etterpå. En annen ting som er verdt å nevne er at maggoten kan finne på å krype ut av bøtta di hvis veggene blir råe av fuktighet (og det kan de jo bli på natta). Det beste er å bruke en 10l vannbøtte med tett lokk som du stikker små hull i med en syl. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Annette Skrevet May 31, 2008 Rapporter Share Skrevet May 31, 2008 Og da lurer jeg litt da;) Hvor lenge kan man oppbevare maggot kjølig? Si et kjøleskap... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiskemannen Skrevet May 31, 2008 Rapporter Share Skrevet May 31, 2008 Og da lurer jeg litt da;) Hvor lenge kan man oppbevare maggot kjølig? Si et kjøleskap... Ihvertfall 8-10 dager i mitt kjøleskap Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BAN Skrevet May 31, 2008 Rapporter Share Skrevet May 31, 2008 Og da lurer jeg litt da;) Hvor lenge kan man oppbevare maggot kjølig? Si et kjøleskap... Fire timer.. Det var ihvertfall så lenge jeg fikk oppbevare fluelarver i kjøleskapet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Milo Skrevet June 1, 2008 Rapporter Share Skrevet June 1, 2008 Og da lurer jeg litt da;) Hvor lenge kan man oppbevare maggot kjølig? Si et kjøleskap... Butikk-kjøpt maggot har jeg hatt i kjøleskap ved 4grader i flere måneder. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bad2 Skrevet June 2, 2008 Rapporter Share Skrevet June 2, 2008 Fire timer.. Det var ihvertfall så lenge jeg fikk oppbevare fluelarver i kjøleskapet. Det er godt og se at det er folk som har det værre enn meg. Jeg får beholde min boks, så lenge den står i "sitt" hjørne. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PRH Skrevet June 2, 2008 Rapporter Share Skrevet June 2, 2008 Det er godt og se at det er folk som har det værre enn meg. Jeg får beholde min boks, så lenge den står i "sitt" hjørne. Da er vi to! Verre med meitemarken etter at de hadde en ekspedisjon i leverposteien for en par år siden. Kjerringa holdt på å få slag når hun oppdaget det. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oohaga Skrevet June 3, 2008 Rapporter Share Skrevet June 3, 2008 Da er vi to! Verre med meitemarken etter at de hadde en ekspedisjon i leverposteien for en par år siden. Kjerringa holdt på å få slag når hun oppdaget det. Meget bra skrevet Holdt på å daue av latter Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts