Davidsen Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 (endret) De siste par årene har vi sett en del tunge under snorkling i en koselig bukt her ved Egersund. Følgelig har jeg selvsagt kastet bort noen netter her etter denne nattaktive markspiseren. Da jeg for noen dager siden igjen observerte to stykker på like mange kvadratrmeter, måtte jeg jo prøve igjen - noe jeg gjorde i natt. Taktikken er forsåvidt grei - glidetackler, krok 4, GULP! børstemarkbit over kroken og et par gode meitemark på kroken. Kaste 2-3 meter over tangen til der sanden begynner. Og vente... Sommernettene var byttet ut med relativt kraftig vind. Utover natten ble en del av denne erstattet med plaskregn. Agnsjekkene avslørte at krabbe og reker var ivrigere på agnet enn tungene... Klokka nærmet seg 1 da jeg ser det er bevegelse på tuppen. Jeg lar fisken ta litt snøre, før jeg sveiver inn og gir tilslag. Noe spreller tungt imot. Jeg har jo fått en del ål mens jeg har fisket her, så jeg tenkte at det er et pent eksemplar av den arten. Men det er det ICKE! Uploaded with ImageShack.us Jaggu er det rette sorten - det går faktisk an! 772 gram og 45 cm. YES! Fisken var godt kroket, så den blir middag i dag. Noe som sikkert ikke blir dumt. Uploaded with ImageShack.us Art nr. 83 forøvrig. GØY! Endret July 17, 2011 av Davidsen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Knalltøff flatfisk dette, grattis med en art som så ikke altfor mange har fått "krysset av". Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nanablag Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Gratulerer med en fisk det ikke er mange forunt å få! Godt gjort Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beerbellybob Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Ojojoj, dette er ikke hverdagskost, hverken på middagsbordet eller kroken. Gratulerer med ny art som mange (meg inkludert) er misunnelige på. Fett Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Häftigt.. grattis Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Big fish :) Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Trodde først denne tråden handlet om noe oralt, men flatfisk var det gitt Grattz, tøff den der. Kansje en ny utfordring for meg......... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChristerGj Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Heftig - grattis med vellykket satsing og knalltøff art på lista! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boganis Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Grattis! Eksklusiv fisk på alle måter, sjekket kiloprisen på en norsk nettside - den var 570,- pr. kg filét. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Big fish :) Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 (endret) Grattis! Eksklusiv fisk på alle måter, sjekket kiloprisen på en norsk nettside - den var 570,- pr. kg filét. Dyrere enn Piggvar med andre ord, denne fikk jeg lyst på gitt Endret July 17, 2011 av Mr Big fish :) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boganis Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Følgelig har jeg selvsagt kastet bort noen netter her etter denne nattaktive markspiseren. Da jeg for noen dager siden igjen observerte to stykker på like mange kvadratrmeter, måtte jeg jo prøve igjen - noe jeg gjorde i natt. Taktikken er forsåvidt grei - glidetackler, krok 4, GULP! børstemarkbit over kroken og et par gode meitemark på kroken. Hvorfor er meitemark særlig godt egnet til tungefiske? Hvilke andre agn egner seg? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian N E Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Nydelig flatfisk ! Gratulerer med den Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Davidsen Skrevet July 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Hvorfor er meitemark særlig godt egnet til tungefiske? Hvilke andre agn egner seg? Sandmark eller børstemark vil nok være nr.1 - men det er jo litt omstendelig å få tak i. Meitemark i kombinasjon med GULP! fungerer til andre markspisere, f.eks. rødspette og lomre - og tydligvis også tunge. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martins Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Grattis med utrolig tøff flyndre! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holmen Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Det der var ett stykk tøff flyndre!! Noe kulere enn de stusselige skrubbene jeg får som bifangst under fiske i Lierelva Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rudolf Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Gralla med kul art! Hørte forøvrig at broderen hadde sett "mye" tunge under dykking et eller annet sted i Egersund, men har ikke peiling på hvor. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabrielsen Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Grattis! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øysteiin Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Blir nesten inspirert til og grave frem meiteutstyret av slike fangster. Gratulerer!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karleif Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Jøss, det er mulig. Grattis med en art som står meget høyt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fisk og rask Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 WOW! Grattis med feit sak... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Takk for fin inspirasjon til å starte tungemeitinginga her i området! Gratulerer med grisetøff flatfisk! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chironomus Skrevet July 17, 2011 Rapporter Share Skrevet July 17, 2011 Kjempenice! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Davidsen Skrevet July 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet July 18, 2011 Legger ved noen bilder fra rekogniseringsrunden...Bildene er tatt fra overflatestilling - så man forstår at tunga ikke nødvendigvis befinner seg så veldig dypt. Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nanablag Skrevet July 18, 2011 Rapporter Share Skrevet July 18, 2011 Flotte bilder Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joost.L Skrevet July 20, 2011 Rapporter Share Skrevet July 20, 2011 Knall bra Østein Meget imponert, har lenge hatt lyst på den! Vet om 2 plasser på Stord den har blitt fanget på garn, men er ikke nok til å satses så veldig mye på enda.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMS Skrevet July 21, 2011 Rapporter Share Skrevet July 21, 2011 Gratulerer så mye med en art som henger svært, svært høyt! Research med snorkel og svært presist fiske er nok veien å gå, og det er nettopp dette jeg selv har forsøkt på tidligere, uten å lykkes. Det er slike rapporter som dette som gjør at jeg fortsatt leser FS-forumet. Dette var både lærerikt og inspirerende, rett og slett megacred herfra! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts