Ølgylt Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 (endret) http://i1092.photobucket.com/albums/i409/kaihau1/header_zps07401f1a.jpg Bontelabo er for mange kjent som Norges Beste Havmusplass, det er ikke helt sant, men det er en av de beste, samt at artsmangfoldet her er stort, både til lands og til vanns. 30+ arter er tatt her, og minst like mange nasjonaliteter har fisket her. Året rundt er dette en god paleplass, og for de som ønsker litt matfisk på en enkel måte er Bonten plassen. Denne guiden er ikke for dem, men for de som gleder seg over det store mangfoldet, eller kommer for å plukke en art de mangler. Her befinner Bontelabo seg:http://i1092.photobucket.com/albums/i409/kaihau1/bontekart_zps0df00cef.jpg Og her er det man fisker:http://i1092.photobucket.com/albums/i409/kaihau1/fiskeomraringdet_zpsc680b1f2.jpg Dybdekart:http://i1092.photobucket.com/albums/i409/kaihau1/dybdekart_zps18c87227.jpg Sjekk om det ligger båter der:http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/144/Norway_port:BERGEN Flo og fjære : http://sehavniva.no/sted/Hordaland/Bergen/Bergen~9000002/tidevann.html Været : http://www.storm.no/vaer/lat=60.39_lon=5.32#dag=0 Månefase: http://www.timeanddate.no/astronomi/maanefaser Tackler som anbefales:http://therigwallet.blogspot.no/ Generelle tips 1: Gjør plass til meg, og andre fiskersidefolk. Vik gjerne en stang for å slippe besøkende til 2: Vær hyggelig mot polakkene o.l. De er vennlige tilbake, og kan derfor hjelpe med håving, agn o.l. Samt at de setter pris på fisken som ellers dør bortkastet. 3: Rydd etter deg. Triveligere for oss, mindre irritasjon for de som har plassen som arbeidssted. 4: Rapporter sære fangster, gjerne i denne tråden. Slik finner du Bontelabo ************************************************************************************************************************http://i1092.photobucket.com/albums/i409/kaihau1/team%20chimaera%20bontelabo_zps5uswbbti.jpg Gabrielsen, Ølgylt og Podinne, Dan, Torrybra, Annki, Lakselord og sønn, Oz, Rønsingen, Hunter og Hunter Jr. Vilhelm, Truttakiller, Chainat, Karleif, Gismervik, RogerN, Fiske®friskus, Atomichaggis,Gone_Fishing Mr BigFish, Tryta, Orsand, s10g, Danenersen, Capelli, malg, Hugo, Fisk og rask T-Bear, PeterSL, Relaks, Erling, Dominic,Ivarkald ************************************************************************************************************************ Havmus - top score - vekt PetrSL:2180 Relaks:2140 Orsand : 2130 Annki :2080 Torry :2060 Ølgylt 1990 RogerN 1960 Dan 1880 Rønsingen 1880, 1850, 1840 Vilhelm 1840 malg 1770 Danenersen 1720 Rab 1700 Gismervik 1600 Atomichaggis 1600 Havmus - top score - antall (bare på Bonten) Ølgylt 17 Torry 15 Dan 11 Vilhelm 7 Rønsingen 6 PeterSL 5 Oz 4 Fisk og rask 3 Gone_Fishing et knippe truttakiller 2 Gismervik 2 RogerN 2 Relaks 2 ************************************************************************************************************************ Team Småflekket Bontelabo: Podinnen (Ølgyltdatter), Andreas (Lakselordsønn) Ølgylt, PeterSL, Relaks Arter tatt på Bontelabo : (vil bli oppdatert etterhvert) (Jeg blir glad for utfyllende fisk m/vekt og navn) Havmus Pigghå (Torry 5180)(Bigfish ca 6)(Rønsingen 5.82) Hågjel (Ølgylt 900) Småflekket rødhai (Podinnen)(Andreas (lakselordsønn)) (Ølgylt 960)(PeterSL 990)(Relaks 830) Kloskate (Annki 540gram)(Ølgylt 620) Sei (Martin S 5,48kg)(ølgylt: 3,8. )(Rab(Robert) 4.8) Makrell Lyr (Torry 2920) Sypike Hvitting (Torry 1460) Hyse (Langie, 4060 (11/3-15)) (Oz 2500) Horngjel Torsk (ølgylt 4,5 m.fl)(MrBigFish 5.18) Lange (Hunter 12, Hugo, 10,6, RogerN 9.2, MrBigfish 8,6) Brosme (Fisk og Rask 9320)(rønsingen, 2.6)(Lennart 4-5kg) Berggylt (Ølgylt ca 1.1)(Oz 1450) Brungylt (Ølgylt 400) Grønngylt Gressgylt (Vilhelm 85,2) Blåstål/Rødnebb Bergnebb (Vilhelm 120.5) Hornkvabbe (ølgylt) Tangstikling (ølgylt 7,3 g) Tangsprell Svartkutling (Dan 31g) Paddetorsk (Rønsingen 380g)(minipodinnen) Knurr Glassvar (Torry 920)(ølgylt 885)(Rønsingen 940) Lomre Sandflyndre Ørret Ål Lysing (Torry 380)(Ølgylt 1880)(PeterSL 1860) Lusuer (Fisk og rask) Ulke (Ivarkald 40-60g) Taggmakrell (heavy met.. fish man 480) Rødflekket kutling (Mathias Botnen)(Ølgylt) Vassild (PeterSL 1180) Kolmule (Tussegutten, ca 100gram) Vanlig Fløyfisk (Ølgylt 62,3gram) 40 arter så langt Fjøsfisk (polakk, ikke bekreftet om det var laks eller bue)I følge rykter (men ikke bekreftet) Gråhai Glatthai Andre levende ting: Krabber i tusentall, Hummer (PeterSL)(Ølgylt), Akkar, Det er ikke alltid like greit å være fisker på Bonten :http://i1092.photobucket.com/albums/i409/kaihau1/optimaleforhold_zpsdac5d2df.jpg (Foto: Endre Hopland) Året rundt på Bonten: Januar10: Snødumping og kaldt. Mest hvitting, tatt en del havmus Januar11: Lite fisking, noen store havmus Januar12: Noen får havmus jeg får hvitting og sypiker alle den ene gangen jeg var der Februar10 : Snødumping, rett og slett nesten ingen vits å fiske her mens det pågår. Februar11 : Lite fisking, med magert resultat. Sannsynligvis god måned for stor hvitting Februar15: Mange, tildels store havmus på land Mars10: Noen havmus, noen pigghå, en del arter som begynner å ta sluk. Blankt på alle mikroforsøk, men ikke prøvd på dagtid. Mars11: Noen havmus, noe lange April10: Lite fisk, men også lite fisking. Mai10 : mest polakkfiske, en og annen makrell, leppefiskene rører seg litt. Det lille som var prøvd på kveld/natt ga bare små langer og hvitting Juni10 : OK med sei og sånt, mye leppefiskaktivitet på skittbrygga(trebrygga innerst i vika), mindre på selve bonten. (sålangt), makrell ved flo og solskinn Juli10 : Ingen anelse, var ikke her, men jeg vil tro det gikk mye i makrell August10 : Haiene er kommet. Pigghå, Hågjel og småflekket sålangt August11 : Veldig gode leppefiskforhold på Skittbrygga, altfor folksomt på bonten August15 : Hågjel, Glassvar, Havmus, Pigghå, fjøsfisk(laks/bue),Paddetorsk September10 : Hågjel, Havmus, Pigghå, store mengder småsei, horngjel i overflata nattestid September 11: tidvise Pigghåbonanza Oktober10 : Mest krabbeflytting, noen pigghå og hågjel, sei, makrell, lysing, hvitting, lyr og selvfølgelig smålanger Oktober11 : Mye krabbeflytting, havmus, hågjel og diverse samt rene pigghåkvelder November09 : Pigghåmåned. Men også bra for lange, lyr og sei av ok kystmeitestørrelse. November10 : Betraktelig mindre bra enn i fjor, sikkert pga temperaturforskjellen, men det ble tatt havmus, pigghå, mye hågjel. Ellers lysing mm Som vanlig mye småsei og krabbeflytting. Desember09: Litt mindre pigghå, ikke så bra fiske generelt, men dermed bedre forhold for havmusa. Taes en del rundt specimenstørrelse. Fiske på dagtid gir ofte hvitting. Desember10: Ikke i nærheten av noen bra måned, men alle de vanlige artene er på plass Endret June 17 av Ølgylt 2 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 kloskate, hvitting, hyse, lomre og brosme kan fint legges til lista Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 (endret) will do, ikke så lett å huske alle med en gang. Jeg har ca 30 arter på bonten er skater en egen gruppe, eller kommer de innunder flate? Endret November 2, 2009 av Ølgylt Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nanablag Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 will do er skater en egen gruppe, eller kommer de innunder flate? Brusk isåfall Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 bruskfisk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torrybra Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Paddetorsk og ål er det også tatt der. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger N Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 kloskate, hvitting, hyse, lomre og brosme kan fint legges til lista Lomre hva er det???? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nanablag Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 (endret) Lomre hva er det???? Det er det som skjer når det blir lommert Egentlig tror jeg det er en feilstaving for fuglen lomvi. Endret November 2, 2009 av nanablag Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Lomre hva er det???? Hvor ofte skal du avsløre din egen udugelighet? 2 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roger N Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Hvor ofte skal du avsløre din egen udugelighet? Til jeg vet at den eksisterer Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Triturus Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Liker slike tråder. Litt lite det første bildet, mulig å få det større så all skriften blir synlig? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Kan dere som har fått fiskene, eller husker hvem som har fått dem, fortelle det, blir det morsommere liste, med top 3-5 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even A Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Kjempetiltak, Ølgylt, det er alltid gøy å sjå at nokre gjer litt ekstra til andres fornøyelse. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torrybra Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Smørflyndre??? Det må være fryktelig løse rykter tror jeg. Her er noen bestenoteringer fra denne kanten: Havmus: Torry 2060g og Annki 2080g Pigghå: Torry 5180g Kloskate: Annki 540g Hvitting: Torry 1460g Lyr: Torry 2920g Glassvar: Torry 920g Ellers kan jeg jo nevne at paddetorsken ble tatt av en østeuropeer. Den ble ikke veid, men så ganske så stor ut (over 500g?). Samme mann dro også en lange på 10,3kg samme kvelden. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet November 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Den "smørflyndra" fikk jeg for en del år tilbake, før jeg hadde fiskersiden til hjelp med identifisering. Jeg hadde ikke kamera da, så jeg studerte den nøye før jeg gikk på biblioteket og kikket gjennom Pethon (hadde ikke den heller da) til jeg fant en fisk som lignet. Jeg konkluderte da med at det kanskje var en smørflyndre. Senere fant jeg ut at det nok ikke var så sannsynlig, men samtidig lignet den ikke på de andre artene som var mere sannsynlig. Og rariteter tas på Bonten, så jeg kan ikke putte den på artslista, men å ha den på ryktelista går an. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Ellers kan jeg jo nevne at paddetorsken ble tatt av en østeuropeer. Denne østeuropeeren her? (Bildet er fra Bontelabo ) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Hunter Jr har fått havmus. Langen min var temmelig nøyaktig 12 kg. Forøvrig synes jeg du har kommet med en glimrende tråd her. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even A Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Denne østeuropeeren her? (Bildet er fra Bontelabo ) Den litle russeren der har eg og sett på Bonten, men då var han eldre og hadde fått skjeggvekst. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Den litle russeren der har eg og sett på Bonten, men då var han eldre og hadde fått skjeggvekst. Løsskjegg. Jeg har forresten ei 1450 grams berggylte derfra, og ei hyse på 2500 gram. Tror det er de to eneste fiskene jeg har fått der om sommeren... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even A Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 (endret) Løsskjegg. Åja, der ser du kor lettlurt eg er... :)Eit KGBtriks, med andre ord. Endret November 2, 2009 av Even A Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oz Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Åja, der ser du kor lettlurt eg er... :)Eit KGBtriks, med andre ord. Ja, det er han og Jan Guillou. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vilhelm Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Har et knippe havmus der jeg og. Har du fått brungylt på 400 der så er jo det godt over gjeldende norgesrekord. Har double på Gressgylt på 85,2 og Bergnebb på 120,5. Ellers lite spennende Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torrybra Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 (endret) Denne østeuropeeren her? (Bildet er fra Bontelabo ) Østeuropeer - østlending........ samme ulla Endret November 2, 2009 av torrybra Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even A Skrevet November 2, 2009 Rapporter Share Skrevet November 2, 2009 Østeuropeer - østlending........ samme ulla Du tar ikkje feil mellom flatlandsaper og steppeslusk... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet November 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2009 Har du fått brungylt på 400 der så er jo det godt over gjeldende norgesrekord. Ja, da vet dere hvor mye Nreken burde være på. Det var ikke mye tvil om arten på den. Det er 4-5 år siden, så tenk hvor stor den er nå. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts