Perca Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 (endret) Og så måtte kroppen restituere seg etter en særdeles vellykket reinsjakt... Full kvote (5 dyr) med en medaljebukk på nest siste dagen, og der den datt var det snaue 3 timer og gå tilbake til bilen! Bedre medisin enn en fisketur finnes ikke så jeg tok med Fruen, hekta båthenger`n bak på bilen, lempa to halvville bikjer og noen fiskestenger inn i bilen og dro til Vansjø. Bettet var ikke helt som jeg hadde håpet på, men noen fisk kom da over ripa. Fruen var så usannsynlig hyggelig og fototgraferte meg da jeg så best ut... I følge Fruen så viser jeg mitt sanne jeg på dette bildet... Fisken var sjelden lausbitt i dag. For hver fisk vi fikk opp så hadde vi 4-5 napp! Og det er ikke jeg vant til. Etter å ha dorget litt rundt på plasser som vanligvis leverer fisk så spurte jeg Fruen om hun hadde lyst på litt sopp til middagen i dag. Jeg hadde nemlig lovt henne at jeg skulle lage en abbormiddag. Joda, villsopp er snadder så vi gikk i land med en bærepose for å kikke etter sopp. Om vi fant sopp..? Gjett om vi gjorde! Der jeg fortøyde båten var det en flott brunskrubb. Og vi gikk ikke mange meterne før vi fant enda en brunskrubb. Og rundt denne brunskrubben så sto det tett i tett med traktkantareller! Etter å ha plukket disse soppene så retter vi ryggen og øynene detter nærmest på et digert felt med vanlig kantarell! De er rett og slett lekre disse kantarellene! Og mens vi plukker disse kantarellene så ser jeg at mellom føttene til Fruen så står det en hel haug med traktkantarell... De er ikke så veldig store disse traktkantarellene, men duverden for en god smak det er i disse! Og en ting til, de er fri for sniler og slik dritt... Jeg har sjelden sett så mye sopp som jeg så i dag! Og så utrolig mange arter som jeg ikke kjenner navnet på... Jeg er litt "pinglete" og plukker kun sopp som jeg er sikker på at ikke er giftige. Her kommer et knippe med sopp som jeg ikke rørte... Her er to forelska skrubbe sopp Denne lilla saken her tror jeg heter brunkjøttbukkesopp! Den står der fortsatt... Denne soppen er en franskbrødsopp! Ikke spesielt god å spise... Denne kjenner vel alle! Rød fluesopp! Om noen er i tvil så kan jeg fortelle at denne er giftig! Da jeg så denne soppen så tenkte jeg på Nerdrum... Er det flere som får assosiasjoner når de ser denne? Hva slags sopp det er aner jeg ikke. Kremler var det også mye av, men det er ikke alle kremlene som er spesielt gode. Noen er stærke i smaken som skikkelig hot chili... Mens vi surret rundt og plukket sopp så kom denne Hulken jr. kravlende En liten paddebaby. Jeg måtte også forsøke å ta et bilde av en Eddy Kopp også. De har et ganske fryktingytende utseende disse eddyene. Midt på stien som vi fulgte tilbake til båten så sto det noen knallgode sopper! Nemlig piggsopp! Disse fikk lov til å bli med oss hjem... Etter dette avbrekket på fisketuren såvar det og dorge seg tilbake til bilen. Jeg fant fram matpakka mi og innholdet i denne var det fler som hadde lyst på... Jeg skal ikke forsøke å bortforklare dette... Bikkja mi tigger..! Fruen har vært usedvanlig heldig med bildene av meg på denne turen! Det ser ut som om jeg er et rømt kasus fra en eller annen institusjon... Og hvem vet... Joda, det ble da noe fangst... Jeg hadde glemt teltet hjemme så jeg fikk desverre ikke veid denne, men jeg tror den var jæv.... stor! Og vel hjemme så holdt jeg hva jeg hadde lovet! Det ble abbormiddag med villsopp! Og jeg må bare fortelle at den smakte aldeles fortreffelig! Endret September 18, 2006 av Perca Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remy Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Du har alltid veldig fine rapporter Perca, alltid hyggelig å lse og se bilder Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjetillund Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Wow. Flotte bilder. Eneste stedet jeg tør plukke sopp er på Meny.. Og en Gammel Reserve er alltid bra... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMS Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Morsom rapport! Innrømmer glatt at jeg i min vanlige iver etter å jakte nye arter eller pers'er har litt å lære når det gjelder å sette pris på andre sider av en fisketur enn bare fangsten. Selv om du glemte teltet kunne du jo brukt en sopp til å veie borrene, men da hadde de jo blitt tusenbrødre... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Ikke spesielt plagsomme bilder det der. Hvor skjøt dere reinsdyrene? Telemark? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pikewallis Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 den dagen dine rapporter blir plagsomme skal jeg gi deg beskjed Perca, så langt har det gått usedvandlig bra Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perca Skrevet September 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Ikke spesielt plagsomme bilder det der. Hvor skjøt dere reinsdyrene? Telemark? Neida, det var ikke i Telemark, men i Oppland. Nærmere bestemt Ottadalen Nord, Lesja. Her er skrytebildet... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
menig fiskebolle Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Fiske,jakt,sopp,mat og fine bilder,hva mer kan man ønske seg.kjempe rapport Litt lenge siden jeg har fiska i Vansjø nå føler jeg.Fikk noen greie abborer der i sommer,men de helt store uteble.Kansje er det lite stor abbor,eller er det bare jeg som har uflaks? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fruen Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Jeg, støttekontakten, benytter anledningen mens gubben (Perca) er i dusjen til å vise med hvor stor iver han tar bilder til Fiskersidens forum. Tenk om jeg hadde hatt en sprettert....................... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Tenk om jeg hadde hatt en sprettert....................... Ja det hade vært morsomt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PRH Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Du er en racer på å lage morsomme reportasjer! Alltid like hyggelig å lese det du legger inn. Btw, sopp er digg. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim andre Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 herlige bilder! flott med andre elementer enn fisk i rapporten og. sopp er godt, og i år er det ekstrem-soppår. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mikkel Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Flott rapport og grattis med jaktresultatet! jegvil bare rette soppen din på de første bildene. De er ikke en brunskrubb, men rødskrubb! De brune er fint spiselige, men er velduig myke i kjøttet. Rødskrubben blir blå/svart i flatene og er fast i kjøttet. Obs. denne MÅ varmebehandles i minst 15 min for å unngå potensielle magesmerter! Mikkel Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flemms Skrevet September 17, 2006 Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 He he, knall bra rapp. Perca! Må si du/dere har en flott instilling til høsting av fisk og villt + sopp i norsk natur Flott at noen fortsatt vet å sette pris på slikt! Mange flotte soppbilder her, digger sopp, og du skulle bare sett alle mine closeupps sopp bilder Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perca Skrevet September 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2006 Takk Mikkel! Jeg er delvis enig med deg etter å ha "lest meg opp" på disse skrubbene! Soppen på det øverste bildet er jeg ganske sikker på er brunskrubb, men den skrubben som står sammen med traktkantarellene er jeg absolutt enig med deg er en rødskrubb. Hvis du ser på bildet hvor soppen ligger sammen med abborfilene så ser du ganske tydelig at den øverste ikke er blitt blå og er mye tynnere i foten enn den nederste som du helt riktig påpeker er en rødskrubb. Det er også riktig som du sier at skrubbene må varmebehandles godt før man spiser dem. Det gjorde jeg og måltidet var skikkelig vellykket! Jeg tror forresten at jeg må ha fått i meg noen hamster-gener... Jeg var en tur i Østmarka i dag med elgbikja og mens den hadde elglos så plukket jeg en masse kantareller... Greit å ha når jeg skal varte opp Fruen med noen gode vilt og fiskemiddager utover høsten og vinteren. Og takk til alle de positive tilbakemeldingene! Dere må være forsiktig med slik ros... Dere kan risikere at jeg legger inn en rapport eller fler utover høsten! Fruen har forøvrig fått gult kort! Neste gang hun skal ta bilde av meg så må hun manipulere bildene slik at jeg ihvertfall ser normal ut..! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest StadJon Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Morsom rapport å lese og bildene du bruker gjør rapporten enda bedre. Faktisk så stoppet det opp et par stykker som gikk forbi meg her på jobb. Om det var bildene som gjorde det, skal jeg ikke uttale meg om. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Flott rapport Og kjempe at vi får noen gode eksempler på hvordan man kan nyte godene vi tråkker/vasser rundt i, den middagen så IKKE feil ut! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle I Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Alltid gromt og lese og se på bildene i dine rapporter Perca Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Inge S Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Kan du ikke la denne være med i rapportkonken Perca? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Knallbra rapport Perca! Kjempefine bilder! Hva slags kamera bruker du? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenna Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 (endret) Den du kaller franskbrødsopp er vel en fåresopp som ikke er så værst å spise. Litt kraftig smak som passer godt til vilt og gryteretter. Kjempeartig raport. Og ikke minst en gratulasjon for medaljebukken. Endret September 18, 2006 av svenna Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mikkel Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Det er utrolig masse flott mat å hente i naturen for de som gjøre noe utenom å gå med fiskestang. Einebær er knall krydder til viltsausen. All spiselig sopp er knal tilbehør i eller som tilbehør. mange sop kan også tørkes for langtids opbevaring. Flott å ha med på turer osv osv. kan anbefalles. for de som er interessert i å komme seg ut kan jeg anbefalle denne siden: Norges sopp og nyttevekstforbund Mikkel Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hunter Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Det kan trygt anbefales å ta en tur å plukke sopp, einebær, blåbær, tyttebær, multer osv. Selv er jeg usikker på sopp så jeg holder meg til Kantareller. Vil helst ikke ha problemer med nyrer og slikt. Svigerfar plukket 25 liter blåbær og 15 liter tyttebær på 2 kveldsturer. Ikke så dumt med tanke på at bærene fort koster 35 til 50 kr pr kg. Ta ungene med å la det gå sport i det. Lykke til. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet September 18, 2006 Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 Gamle tryta(Perca) er i slaget ja....flotte greier detta Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Perca Skrevet September 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2006 (endret) Joda, Karl Inge, jeg kan jo alltids la den være med i rapportkonkurransen. Forrige gang det var en slik konkurranse så fikk jeg en delt tredjeplass uten at jeg hadde fått en eneste fisk, så hvem vet hvor denne vil ende... Kameraet jeg brukte er et Canon eos 350 d og Fruen brukte et Canon Ixus. Takk for gratulasjonene Svenna! Jeg kan love deg at det var mer moro å skyte den en å bære den ned til bilen! Men når det gjelder soppen så er det 99% sikkert en franskbrødsopp! Fåresoppen er ikke så glatt og fin og se på og fåresoppen er ikke så rødlig på hatten. Vi fant og plukket en del fåresopp også og når du har et eksemplar av hver så synes forskjellen godt. Mens vi snakker om sopp så kan jeg jo legge inn et bilde av en sopp ingen av dere må plukke! Nemlig HVIT FLUESOPP! Denne kan se hvit og lekker ut, men er DØDELIG GIFTIG! Og denne er det faktisk ganske mye av i Østmarka nå. Endret September 18, 2006 av Perca Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts